Jumaat, Disember 18, 2009

Bertudung VS Fesyen........

Pakai tudung tapi bertelanjang
Itulah gaya orang sekarang
Mana tidaknya, ukuran body semua terang-terang
Yang mana kendur yang mana tegang

Baju nipis nampak bayang
Peha gebu saja ditayang
Lebih baik tak pakai baju senang
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang

Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak 'garis'
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Lengan pendek blaus gantung
Jeans ketat melekat dipunggung
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung
Agama tak suruh berbungkus macam pocong

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah
Kalau takat rambut orang kurang ghairah
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah
Mata yang memandang boleh keluar darah

Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah

Tutup aurat bukan suruh berselubung
Sampai tak nampak muka dan hidung
Yang faham tuntutan amat beruntung
Taklah bersungut mulut pun muncung

Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu 'mendung'
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Yang ye nya hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Didunia selamat, di akhirat hebat

Dalam tiap perbuatan, kita mulakan dengan niat
Gitu juga bertudung, janganlah konon nak tunjuk taat
Alamat pahala lebur, dosa bertingkat-tingkat
Mentelah pula berfesyen tak kena tempat

Baik tak bertudung kalau hanya nak rosak imej
Walhal Islam suruh pakai yang sopan dan manis
Dah kalau takat pakaian ngalahkan pengemis
Atas tutup, bawah buka, ni apa punya jenis?

Kita memang hidup dalam era serba maju
Sungguhlah iman tak dinilai just ikut baju
Kalau bertudung tapi pakai yang 'gitu-gitu'
Kita pun susah kenal, manusia ke hantu

Banyak salah faham bila mula bertudung
Maknanya no fesyen-fesyen only the baju kurung
No more pant suit, kebaya or kebarung
Dah kalau gitu lebih baik duduk berkurung

Bertudung bergaya biarlah yang sempurna
Tak jadi bahan kutuk, jangan pula menambah dosa
Pun tak usahlah juga terlebih gaya
Islam itu suka yang sederhana

Kenalah pula kita wanita bekerjaya
Fesyen busana muslimah yang paling kena
Kalau rasa nak letak kaler, tu yang paling asas je
Sebab agama sendiri menggalakan kita selesa

Mana tidaknya, bila bekerja kita bergaul semua
Kalau sendiri memandang muka pun layu je
Orang dok mengata, kita pun rasa terhina
Dah kalau 'put color' jangan macam 'rainbow' pula

Siapa kata kita tak boleh berwarna
Tak caya cuba tengok semua pendakwah-pendakwah kita
Ustazah-ustazah mereka tetap juga bubuh kaler
Taklah sampai mengancam, cuma biar nampak 'bernyawa'

Tu sebab kita buat kerja semua dengan niat
Jadi terserah budi bicara tuan punya jasad
Dah kononnya bertudung tapi hati masih jahat
Baik tak le payah berpura nak tutup aurat

Kalau dah memang rasa nak berubah
Peduli kata orang bukan dia yang susah payah
Asal niat, matlamat dan cara kita istiqamah
Lantak mereka lah kalau nak tergigit lidah

Bersamalah kita mengkaji semula
Pakaian kita yang bagaimana gayanya
Andai belum betul-betul bersedia
Janganlah kita mencemar kesuciannya

Andai terasa hidayah menyinggah
Lakukan yang betul mengikut sunnah
Menutup aurat jangan sekali dirasa payah
Mengapa diperleceh, itukan perintah

Andai dihati redha dan ikhlas
Diwajah Nur terpancar jelas
Walaupun bergaya tak berapa 'kelas'
Asal Tuhan tahu, diakhirat pengorbanan terbalas

Harap maaflah kalau terlalu panjang
Bukan sengaja mereka yang bukan-bukan
Berpantun seloka bukan setakat hiburan
Yang mana betul jadikan pedoman.

Jumaat, November 20, 2009

Airmata...

Aku berasa sedih bila sorang rakan memberitahu yang aku disalahkan sbb kputusan peperiksaan akhir tahun kelas tu jatuh. Aku dikatakan tidak mengajar. Tuduhan tu berat sungguh rasanya. Bagi seorang guru kalau dikatakan 'tidak mengajar' sangat berat hukumannya tu, pasal mengajar adalah business utama kami. Aku terlalu sedih sbb itu bukan diri aku yang sebenar. Sampai migrain aku pikir hal tu semalam. Yang aku bertambah sedih boss aku langsung tak berbunyi suara untuk mempertahankan guru2 dia. Diam maknanya dia bsetuju dengan tuduhan parent tersebut. Takkanlah boss tak kenal orang2 bawah dia, taktau mcmana dia jalankan tugas.......
Kalau setakat komplen parents, aku tak rasa sedih sangat. Tapi aku berganda2 sedih dan sakit hati bila dalam meeting tersebut 'boss2' aku langsung tak ptahankan orang bawah dia.
Kenapa aku ni pemalas ke orangnya.... aku ni tak masuk kelas ke....
Aku tak boleh terima la tuduhan mcm ni....
Kalau aku mmg yaa..jenis tu...mungkin aku tak kisah..........
Aku katakan pada panitia aku....yang aku belajar untuk 'lepaskan diri sendiri'....dari kes ini. Mcmana?? aku beri saja markah tinggi2 supaya parents puas hati walaupon anak dia tak reti menjawab. Apa aku peduli, yg penting aku terlepas. Tapi aku tak sampai hati untuk menjahanamkan masa depan anak murid aku. Tention sungguh aku rasa.........tertekannya.
Geram dengan orang atasan....
Mujur panitia aku dan guru2 lain memahami.....dan menenangkan aku.....
Bila semua dapat A tak ada pon yang ucap tahniah ke...cakap cg. mengajar bagus ke apa. Bila ada yg gagal..mula salahkan cikgu. Kdgkala ibubapa tak faham bahawa sikap dan kemahuan murid untuk belajar sangat penting. Bukan bgantung pada cg yg bagus saja.

Dalam kesedihan hati aku tentang hal tersebut........aku melayan keputusan peperiksaan murid kelas tahun 6 aku....
Kesedihan yang tak dapat ditahan2 bukan pada result kelas tahun 6 aku, tapi lebih kepada kelas murid2 pandai tahun 3 tu.
Murid tahun 6 aku....aku sungguh bangga dengan pencapaian depa. 17 orang lulus subjek aku. 2 orang lulus keseluruhan. Hanya guru yang penah mengajar kelas akhir yang tak reti membaca n mengira saja tahu mcmana gembira dan bangganya hati cikgu bila anak murid yang kita tau setakat mana kemampuan depa...akhirnya lulus peperiksaan. Perasaan yang sama macam murid kelas nombor 1 dapat 5A. itulah yang aku rasa.
Tahniah juga utk guru2 mata pelajaran lain yg ajar kelas aku...aku paham untuk dapatkan 2 org tu bukan kerja yg mudah bagi kelas akhir yang serba-serbi kekurangan. tahniah kita dah berjaya.
Akhirnya terbit dari mulut aku untuk boss 'itulah hasil cikgu yang tak penah mengajar'........

Hari itu jugak aku mendapat ucapan terima kasih dari bbrp org ibu anak2 murid kelas tahun 6 aku. Terharu rasanya bila ada yang memeluk & mencium pipi aku. Katanya sbb menjaga anak depa sungguh2!! Maka airmata cg shima yang ddalam ksedihan berderai tak dpt2 dtahan lagi.......
Perjuangan untuk tahun 2009 dah berakhir.......
Yang dinanti tentang peperiksaan pon dah berakhir.........
Tahniah kepada semua yang berjaya.....
Yang tidak berjaya kali ini....harapnya lebih berusaha kerana ini hanyalah langkah pmulaan. Masih banyak tapak atau anak tangga yang perlu didaki untuk menjadi manusia yang berjaya.

Khas untuk murid kelas aku...jangan sesekali berputus asa. Cg. akan selalu meridui kamu semua. Sbb 3 tahun cg. jaga kamu semua. Mesti cg. akan terbayang2 muka kamu smua nanti. Cg akan sentiasa doakan kamu semua berjaya dalam hidup dan menjadi manusia yang berguna.
Jika ada masa lapang jenguklah cg. disini.
Janji Cikgu

Hidup seorang guru sungguh bahagia
Terkenang jasa diluput tidak
Tapi pena orang luar
Bila berbicara soal guru
Aku menjawab tenang

Orang kata guru itu payah
Siang pergi malam kerja
Aku kata guru itu mudah
Siang bergaji malam bahagia
Pagi tak pernah rugi
Malam tidurpun selesa

Orang kata guru itu penat
Gaji tak seberapa kerja berlambak
Aku kata guru itu rehat
Mengajar tak seberapa tapi penuh berkat
Kerja sekerat-sekerat pahala penuh sendat
Ilmu yang dicurah tak dapat disekat
Makin dicurah makin mendekat

Orang kata guru itu sungguh bosan
Setiap tahun muka sama setiap bulan
Aku kata guru itu singguh riang
Sekali berkata murid ketawa girang
Bila berjaya murid terus menjulang
Jasa bakti tak pernah hilang

Orang kata guru itu sepi
Dihumban ke dalam hutan seperti tiada penghuni
Lebih-lebih lagi Ulu Banat tak bertepi
Aku kata guru itu "happy"
Jasa bakti dipercayai
Masuk kedalam hutan untuk berbakti
Pada bangsa anak pertiwi
Agak kelak menabur bakti
Setelah keluar dari IPT

Orang kata guru itu susah
Orang berkereta mewah berbatunya rumah
Masih meminta agar dipindah, tak pernah kena
Aku kata guru itu senang
Kereta tak ada tak bayar hutang
Rumah sederhana berhati tenang
Tidur lena pencuri tak datang
Tak dapat pindah bukan penghalang
Menerus hidup seorang pejuang

Orang kata apa boleh dikata
Kalau hati sudah dimahkota
Janji guru janji dikota
Aku berkata itulah guru sungguh bertakhta
Jangan takut bila dikata
Janji kita harus dikota
Luput tidak diingat dikata.

Rabu, November 18, 2009

10 Cara Membina Motivasi Diri

Sebelum mengambil sebarang langkah, duduk sejenak. Tarik nafas panjang dan lepaskan sekali gus. Kemudian pejamkan mata. Beri salam kepada diri sendiri dan katakan, "Hai, engkau dijadikan bukan untuk berkeluh-kesah.” Kemudian bangkitlah dan cuba lakukan perkara-perkara berikut:


1. Perbaiki imej anda Cuba lakukan sedikit perubahan
Kalau selama ini anda tidak kisah kalau seluar yang dipakai sehingga seminggu dan tidak bergosok, cuba kali ini menukarnya selalu dan pelbagaikan warnanya. Jika anda wanita, tukar imej kusam kepada kemas. Elegan dan aktif. Perkemaskan juga wajah anda denga sedikit solekan ringan. Kenakan warna-warna ceria pada tubuh anda; pada baju dan tudung. Hiasi jari dengan sebentuk cincin untuk menambah seri. Jangan terlalu pendiam, tetapi jangan pula terlalu bising. Bersikap sederhana dan ringankan mulut jika orang meminta pendapat.


2. Lakukan senaman ringan

3. Senyum Senyum boleh mengubah segala-galanya.
Hadiahkanlah senyuman kepada seseorang, anda akan mendapat senyumannya balik.

4. Berfikiran positif
Berfikiran positif membolehkan minda anda mengeluarkan arus alpha iaitu arus kecemerlangan untuk membina kejayaan. Berfikiran positif juga membuatkan perkara yang sukar menjadi senang, masalah bertukar menjadi peluang, masa depan kelihatan lebih cerah dan insyaAllah rezeki pun akan meluas. Fikiran-fikiran positif itu adalah doa berpanjangan yang kita panjatkan. Selama kita berfikiran positif, selama itulah menjadi satu pengharapan yang amat besar terhadap ALLAH.

5. Dapatkan tidur yang mencukupi
Rungsing dan marah-marah kadangkala disebabkan keletihan akibat tidak mendapat rehat yang mencukupi. Tidur yang tidak mencukupi akan mencetuskan arus theta atau arus delta, dua arus kemunduran.

6. Luahkan pada seseorang
Anda memerlukan seorang sahabat ketika anda berasa tidak stabil seperti ini, bahkan dalam suasana yang biasa pun anda memerlukan seorang sahabat.

7. Curahkan di atas kertas
Curahkan semua yang merunsingkan fikiran anda itu ke atas kertas. Curahkan segala-galanya tanpa tertinggal satu pun. Kemudian bakar dan hanyutkan ke sungai. Terasa lega.

8. Bersedia untuk berubah
Jangan teragak-agak untuk melakukan perubahan. Jika orang lain boleh, mengapa anda tidak? Apa istimewanya orang lain, sedang anda juga makhluk ALLAH yang dikurniakan dengan pelbagai kelebihan dan keistimewaan tertentu.

9. Cari kegemaran baru
Sesetengah daripada kesukaan kita akan sampai kepada penghujungnya. Hobi juga begitu. Maka apabila anda mula merasakan hidup ini mulai kosong carilah kegemaran-kegemaran baru. Tidak salah bermain game misalnya, untuk melihat adakah minat anda boleh tumbuh di sini.


10. Bertegaslah
Bertegaslah dengan diri anda sendiri. Apabila anda mengambil satu-satu keputusan anda berpegang teguh pada keputusan itu dengan meletakkan sepenuh kepercayaan bahawa anda akan berjaya.

Selasa, November 17, 2009

Hari-Hari Terakhir Murid-Murid Aku........

Pejam celik pejam celik rupanya lebih 2 purnama sudah budak2 6F berada dibawah tampuk penguasaan aku. Megah sebentar aku selama pemerintahan kelas ni. Aku menjaga kelas dan seisi kelas tu bagaikan emas segunung.
Entah kenapa aku rasa sayu pulak....terbayang2 wajah2 depa yang ala-ala tu.
Lepas ni adakah nakhodanya akan merindui depa?? Oowhhh..tidak..tidak...tapi tak mustahil.
Ya sekarang pon nakhodanya sudah sedih dan pilu gitu......

Tapi kalau sedih mengapa masih berleter panjang 5 KM, dengan sekalian umat 6F walaupon di hari-hari terakhir mereka???
Jawapannya....macamana nakhodanya tak berleter panjang kalau datang sekolah pensel sebatang pon tak dibawanya. Datang melenggang bagai itik pulang petang. Datangnya dengan harapan hanya untuk tackle awek2 sebelum sekolah mula bercuti. Datangnya hanya untuk bersembang2 tentang foundation, maskara, lipstik......

Wahhh...ini sudah melampau.....!!!!!!!!
Maka hari-hari terakhir mereka tetap dileteri.
Lengkaplah sudah..dari awal tahun hingga ke hari2 terakhir.....cikgunya beleterrrrrrrrrrrrr tak henti. Banyak sungguh ilmu yang nak diperturunkan...

Khamis, November 05, 2009

Kembali bersiaran...........

Lamanya aku tak jenguk blog daku ini. Apa barang yang aku BZ sangat pon taktau lah. Yang pasti sungguh BZ, tak terkata. Biasalah hujung2 tahun, nak tutup kedai ni macam2 yang nak disetelkan.

Aku temankan budak2 aku lawatan ke KL. lepas tu balik terus sibuk ngan peksa akhir tahun, kelam kabut mark paper untuk keputusan, nanti nak buat kenaikan kelas. Lepas tu sibuk dengan Hari Anugerah hujung minggu ni. Pendek kata agak sibuk lah jugak.

Ini gambar2 murid aku sepanjang lawatan tu. Macam2 perangai ada. Yesu Dass tu asyik nar ngan geng pompuan dia tu. Jgn nak dsuruh bkawan ngan budak lelaki, Tak hingin dia. Kawan pompuan dia gak dia cari. Yesu...yesu..


Nabila pandai nar bergaya. Macam2 pose dok ada. Lulus dah salah satu aspek kalau nak jadi artis ni. Yang sbelah tu Rofiq. Sungguh tak macho gaya dia. Gaya tu pon kena cg.shima suruh buat tu. Kalau tidak, membatu ja dia kat situ. Rofiq...Rofiq.....





Sabtu, Oktober 03, 2009

KUIH RAYA dari SITI NURHALIZA..........

Jumaat lepas aku dapat kuih raya dari Siti Nurhaliza....Terima Kasih Siti...
Cikgu makan sampai licin...sedap......
!!!!

No..no..no...!!!! Bukan Dato Siti Nurhaliza yerr tuan2 puan2. Ini murid aku...Nama jer sama, tapi orangnya lain. Inilah orangnya Siti Nurhaliza...murid aku........



Kat sekolah aku ni ramai selebriti tau......
pelakon Bollywood pon ada. Bekas murid aku dulu...ada namanya Salman Khan...Amir Khan..... Tapi kan aku tengok budak2 tu muka boleh tahan jugaklah. hensem ada. Kira tak malu lah bernamakan pelakon Bollywood. ahaks....

Murid2 kelas aku skrang ni bukan main Ronggeng Rokiah lagi depa. Apa pon takmau blajar....bagi 10 soklan, jawab 2 saja. Yang dijawab tu pon main2 saja. Dah tak serius belajar dah. Bukan aku sorang saja yang komplen. Cikgu2 lain pon komen yang sama. Yang paling depa suka lani mata pelajaran PJ. Maklumlah berapa bulan dah tak PJ sbb bagi tumpuan pd palajaran.
Nampaknya aku harus menukar strategi.
Strategi apa aku nak guna pakai yerr????

Rabu, September 30, 2009

Mencari POSITIF bagi sesuatu yang NEGATIF.......

Sesungguhnya kita patut BERSYUKUR.......

Untuk suami / isteri yg tidur berdengkur diwaktu malam, kerana beliau tidur disisi kita bukan dengan orang lain.

Untuk anak/adik perempuan kita yang mengomel apabila mencuci pinggan, kerana itu bermakna dia berada di rumah, bukan di jalanan berpeleseran.

Untuk cukai pendapatan yang kita kena bayar, kerana itu bermakna kita masih mempunyai pekerjaan.

Untuk pakaian kita yang dah tak muat, kerana itu bermakna kita cukup makan.

Untuk lantai yang perlu dimop, tingkap yang perlu dilap dan rumah yang perlu dikemas, kerana itu bermakna kita mempunyai tempat tinggal.

Untuk bunyi bising jiran2, kerana itu bermakna kita masih lagi boleh mendengar.

Untuk timbunan pakaian yang perlu dicuci/digosok, kerana itu bermakna kita ada pakaian untuk dipakai.

Untuk keletihan/kesakitan otot selepas seharian bekerja, kerana itu bermakna kita masih berupaya untuk kerja kuat.

Untuk tempat letak kereta yang jauh daripada lif, kerana itu bermakna kita masih berupaya untuk berjalan.

Untuk jam loceng yang berdering pada waktu pagi, kerana itu bermakna kita masih hidup untuk meneruskan hari tersebut.

"Jika tak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yang kita dapat...dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada".

Selasa, September 29, 2009

Kembali Bersiaran.....

Kembali Bersiaran..........

Lepas seminggu cuti raya...tiba masanya bertungkus lumus untuk PROTIM lak. Nak kena hantar dah ni. Yang aku risau2 kan ialah kehadiran murid2. Jenuh lak aku mencari.
Rambut aku bkn main hebat lagi gugurnya. Aku bkn leh risau lebih2.
Sbenarnya aku dah start Protim sblm cuti raya lagi. Tapi tau sajalah main ngan kelas2 hujung ni.. nak2 plak dah lepas peksa, makin liat lak depa nak mai sekolah. Pendek kata suka2 hati ja depa nak mai ke tidak. Akhirnya tadi aku dah setel smuanya. Ramai gak yang tak hadir. Biaqlah!!...
Takot lak aku nengok keputusannya.....

Esok ada jamuan raya pastu terus bermesyuarat. Taktaulah nak habis waktu mana. Barangkali sesudah Asar gamaknya. Lecehlahh....

Oleh sbb masih dalam mood raya....aku dapat biskut raya dari anak2 murid yang penah aku ajar. Tapi ada sorang murid kelas aku ni yang saban tahun bagi aku biskut raya. Dia murid aku yang baik dan sangat2 aku kesian. Pasal sampai sekarang dia masih belum boleh membaca. Orangnya nampak normal, tapi dia mmg bmasalah khas. Ada ciri2 khas. Tapi yang aku kesian tu, dia berusaha memajukan diri. bbanding dulu...skrang boleh lah baca sambil eja pelan2. Macam2 gak aku gasak srh mbaca, sampai penah nangis lah dia. usaha mengeja..tapi tetap tak boleh. Sudahnya..aku pon terpaksa ke tandas skejaplah. Apa kelas cikgu shima nak nangis depan murid. nangis di tandas lah...!!! hahahah....
Aku ksiankan dia, skurangnya dia boleh membaca jadilah. supaya dia tak senang ditipu kemudian hari. Itu yang aku terpaksa garang2 ngan dia tu. Akhirnya aku terpaksa akur, takdak gunanya aku paksa dia..biarlah dia usaha sikit demi sikit. Aku doakan dia berjaya satu hari nanti.

Terima kasih Amira....bagi biskut raya untuk cikgu. Tahun depan dah tak dapat dah bagi kat cikgu, kan!! Cikgu dah habiskan separuh biskut2 raya tu...sedap. Nanti Amira pandai buat kuih, jangan lupa hantaq kat cikgu barang sekotak dua ok!! hehehe....


Tadi aku lupa bawa HP....patutlah gelisah semacam jer...hehehe......
Kak Lia tepon aku kat sekolah tadi, ingatkan urgent apa tadi, sampai aku dapat notes dari office suruh tipon kak Lia smula. Rupanya dia nak ajak aku jadi pemeriksa kertas exam. Aku terpaksa menolak, pasal belum bsedia lagi. Boleh pusing kepala aku kalau marking paper. Hehehe...kalau objektif takpe gak. hehehe.........

Jumaat, September 18, 2009

Selamat Hari Raya....

Untuk semua rakan pengunjung Zonlavender..........



Mata kadang kala salah melihat.....
Mulut kadang salah berucap.....
Hati kadang salah menduga....
Maafkan segala kesilapan yang pasti ada......



Isnin, September 14, 2009

Mood.......

Sudah Hilang...........

Entah kenapa minggu ni mood mengajar sudah hilang. Murid2 aku jugak sama macam cekgu depa jugak, mood belajar dah hilang. Semuanya pasal mood raya dah menjelma.
Cekgunya asyik berpikir kat mana nak beli baju raya yang belum2 lagi ketemu yang bkenan dihatiku ini. Muridnya pulak...asyik bertanya adakah cekgu akan bagi duit raya tahun ni, sementelah cekgunya tahun ni tak dapat bonus. Hehehe.......

Sejak minggu lepas lagi aku dah mula dapat kad raya dari murid2. Ada yang dari murid2 yang ku ajar tahun ni. Ada jugak dari murid2 yang tahun2 sebelum ni aku ajar depa. Hmmm...ingat jugak hangpa kat cekgu nohh.....Tima kasih banyak2. Insyaallah sebelum cuti cekgu akan berusaha membalas kad2 raya hangpa semua ok!!!
Wahhh.....Macam artis pulak aku rasa, berbalas2 kad raya.

Khamis, September 10, 2009

TUGAS......

HARI KETIGA.........

Pagi2 lagi aku sudah gusar....pasal tugas hari ni habis lambat. Pukul 3.45 petang. Aku hampa semalam tak dapat memanjakan diri.
Pagi tadi hujan tetiba turun dengan lebatnya. Zazzzsss...aku terbayangkan anak2 murid aku kat sekolah hari ni. Mungkinkah depa tak mai sekolah ape. Anak murid aku tu asal hujan setitik pon tak mai sekolah dah. Kalau ditanya pandai sungguh bagi alasan. Aku tak berani nak phone member2 kat sekolah bertanyakan berapa belas murid aku yang tak mai hari ni. hehehe....
Mujur hujan mula reda. Hal anak murid aku tu...esoklah aku soal siasat apa berlaku sepanjang aku takdak kat sekolah 3 hari ni.

Berbalik pada tugas aku....hari ni macam nak pengsan pon boleh jadi gak. 4 paper. Sungguh aku tersiksa asyik catwalk dalam kelas tu. Macam nak tercabut pon ada tumit kaki aku ni. Dah lerr aku siap berkasut tinggi lagi. Bukan cikgu Shima kalau tak bersepatu tinggi yer tuan2 puan2.......
Aku pon taktau betol ke tidak caraku ini.....duduk 5 minit, berjalan15 minit. Nak duduk pon aku serba salah, pasal tak pulak dsediakan kerusi untuk pengawas. Mujur ada calon tak hadir, dapatlah aku melabuhkan punggung aku nan tulang tak sangga ni. Alhamdulillah......

Hari ni aku menikmati cara murid2 menjawab peperiksaan, Oleh kerana aku pakai mask...depa taktaulah aku asyik tersengih dengan gelagat depa.
Murid yang aku ceritakan pada hari pertama tugasku dulu....aku taktau sama ada dia ni jenis manja...mengada2....terhegeh atau dia sememangnya naif. Dia memanggil aku....ingatkan ada masalah apa..rupanya dia minta aku tolong ikatkan tali pada kertas jawapan dia sambil tersengih2. Terkejut cikgu....bila dia kata dia tak pandai ikat. Umur belasan tahun tak pandai ikat lagi. Aku mushkil...adakah dia nak permainkan aku. Dah ku suruh2 pon tak mahu, last skali aku kata tak reti tinggal aje atas meja. Masa nak kutip kertas jawapan, aku tengok dia boleh lak ikat tali tu. Sengih aje dia.....

Masa peperiksaan tu...ada jugak aku lihat jenis murid yang suka bebenor tengok kipas disyiling berputar. Ternganga2 mulutnya..........asyik2 pandang kipas.
Ada tu..yang dah siap menjawab. Asyiknya dengan aksi Naruto sorang2 dia. aku biarkan je asalkan tak mengganggu rakan lain. Ada jugak yang buat aksi ala2 Yoga kat tempat duduk dia.
Macam2 budak2 ni. Bak kata ketua pengawas aku, Kalau SPM or STPM memang kena halau lah bebudak tu. Tak dengar arahan. Tapi sbb depa masih kecik lagi...kita maafkan depa sajalah.

Akhirnya.....tugas kami pon selesai.....
Aku harap tahun depan aku takkan kena lagi. Letih weyy...!! Tahun ni pon aku tak mintak, tapi apesal nama aku leh naik taktau lah.
Lepas keluar sekolah tu, alang2 dah petang aku terjah pasar ramadhan terus. Tak sangka sorang murid calon sekolah tu datang tegur aku. Katanya dia tinggal dekat situ.
Murid tu bukan kelas yang aku jaga. Kelas lain. Kenal jugak aku yang ber'mask' ni.
Maka aku pon belanjalah dia kat pasar ramadhan tu apa yang dia rasa nak makan untuk berbuka nanti. Happy dia......

Alangkah bestnya kalau esok cuti..........

Rabu, September 09, 2009

TUGAS....

Hari Kedua.........

Hari ni hari kedua tugas mengawas. Selsemaku masih tegar lagi rupanya. Aku sungguh tak tahan. Di tambah pulak keadaan sekolah ni yang tandasnya nun dihujung dunia. kena belok sana belok sini, baru sampai. Tersiksa sungguh rasanya. Dah lerr selsema, datang pulak batuk menyerang. Tekak aku bagai ada yang menggeletek rasanya. Geli sampai berair mataku.
Sungguh tersiksa.

Hari ni best...pasal satu paper saja. So..balik awal. 9.30pagi dah balik dah. Sejak 2 minggu lepas lagi aku dah plan nak pi buat facial hari ni. Elok sangat hari ni, pasal takde keje sgt. Mana tahu selsema pulak menyerang. Takkan nak tadahkan jugak muka aku ni. Nafas pon ikut mulut. Malu ahhhh.........

Tengah rilex tadi...dapat call dari sekolah. Ingatkan suruh aku balik ke sekolah. rupanya dapat jemputan berbuka puasa kat sekolah esok. Niat dihati mmg nak pegi. Tapi tengok dulu keadaan esok. tengok pada keupayaan kondisi badan aku. Lagipon esok tugasku habis lambat. huuwwwaaaaaa.....

Selasa, September 08, 2009

TUGAS....

HARI PERTAMA

Hari pertama peperiksaan...aku ditugaskan di sebuah sekolah yg ramai calonnya. Aku ditugaskan menjaga bilik peperiksaan yang calon2nya merupakan kelas2 akhir gitu. Akhir dalam kata ringkasnya yang tidak cemerlang mcm calon2 pilihanlah. Biasalah kalau main ngan kelas hujung2 ni..masalah disiplin..amboi boleh buat cikgu darah tinggi. Oleh kerana cikgu ni dah masak ngan calon yg sbegitu....kita layan ajelahh.....yang penting hgpa jawab exam ngan jayanya.
Hmmm..calon yang aku jaga ni walaupon rankingnya akhir skali...boleh tahan jugak jawapan yang djawab. Bbanding murid kelas aku...ya ampun....kalau btanding sah2 murid kelas aku dikalahkan oleh depa hidup2.

Ok...aku telah djangkiti selsema..Maka mau tak mau terpaksalah aku pakai mask. Wahhh..aku laksana Power Ranjers jer men'round' satu kelas tanpa henti. nak tercabut kaki rasanya. Tobat aku takmau jadi pengawas dah...tak padan ngan bayaran. sakit kaki lagi azab. Yelah mana boleh duduk. kalau peksa 2 jam..2 jam lah aku ala2 catwalk dalam tu. Dah lerr hidung tersumbat. lemas dek mask lagi.
Aku harus pakai mask selalu...kementerian dah sdiakan mask siap ngan pencuci tangan antiseptik lagi. Mau tak mau aku kena buat, takot bjangkit lak kat budak2 tu lagi haru.

Oh..yaa....oleh kerana aku pakai mask..budak2 tu tak dapatlah nengok wajahku. Depa hanya dengar suara aku saja. Entah knapa aku suka dengan suaraku hari ni. Serak2 basah..yang sungguh rock. Tiba2 saja aku rasa macam Yuna pon ada hari ni. Aku suka suaraku hari ni. Sedap rasanya. ahakksssssss........

Oleh kerana aku geram gak kat calon2 yang ada yang nyanyi2 kecil...main kuis2 pensil. Depa bawak pensil untuk menulis 10 batang kau....itu yang boleh main kuis2 pensil bila dah siap menjawab. bila dah bmain2 macamtu....bisinglah jadinya. geram sungguh aku.

Ada sorang calon...dia asik nyanyi2 kecil sambil main2. (bila dia dah siap menjawab). tegur pon tak jalan kau. Aku ni naik juling mataku, asyik menjeling sikap dia tu. Sbb dia soranglah aku rasa macam ....lagi cepat abis peksa lagi aman aku rasa. hahaha...degil ya amat....
kalau aku ronda belakang....perangainya lagi sakan. Sudahnya aku asyik bdiri depan sajalah, nak pantau dia. Jenuh aku menjeling.

Tadi masa nak balik..sambil berlenggang-lenggok berjalan ke kereta....tiba2 aku dengar sorang budak memanggil2 'cikgu..cikgu...cikgu...bye cikgu'.....rupanya murid yang aku paling nyampah dalam kelas tadi. hahaha.......
Aku pon babai lerr balik. Pastu dia datang dekat aku kat kereta....dia tanya 'cikgu dari sekolah mana? 'tinggal mana?' Lepas tu katanya..dia nak ajak aku sembang2. Pulak...?? hahaha...aku kata..'cikgu selsema ni...mana leh sembang ngan kamu, takot berjangkit kang susah. Tunggu cikgu sembuh dulu baru sembang2 ok'.

Macam2 budak2 ni...........ada2 ajer....
Aku teringat murid2 kelas aku...macamanalah depa menjawab. Soalan agak mudah. Harapnya depa leh menjawab.

Khamis, September 03, 2009

Selamat Berjaya........

SELAMAT BERJAYA............

Hari ni hari terakhir aku kat sekolah sebelum budak2 aku hadapi exam. Jumaat aku tak ada kat sekolah. Lepas tu cuti sampai senin. Minggu depan masa exam pon aku takdak kat sekolah. Jadi aku harus perturunkan segala saki-baki ilmu yang ada untuk bekalan murid2 aku menjawab nanti. Minggu depan depa dah nak peksa. Adoi..aku pening. Sungguh2 aku risau...tapi budak aku rilex jer..hampeh....
AKu risau...depa tu kalau tak diingatkan bkali2....mampos depa merapu merepek sakan. Risau sungguh hatiku. Depa bukannya risau hal2 peksa ni.
Takut sungguh bila pikir hal budak2 ni...
Aku pulak yang terlebih risau....depa seronok jer aku tengok.
Depa ni langsung tak amik berat hal2 ujian ke peksa ke...sakit hati aku. Parents pon sama.
Tadi aku dah phone merata mencari anak murid aku yang sejak bukak sekolah tak datang2 lagi ni. sampaikan jadual peksa pon tak amik lagi. membuak2 darah aku mendengar bila aku tanya mak bapak kenapa si polan si polan ni tak hadir sekolah bgitu lama. Boleh dijawabnya "laaa..saya taktau pon cikgu dia takpi sekolah, saya keluaq pi keja awai" . Daripada aku memaki org tak tentu hala....cepat aku tamatkan pbualan dengan mengingatkan si bapak bahawasanya anaknya nak periksa minggu depan. senang ke tak senang, tolong hantar anak sendiri datang ke sekolah. aku buat ulang suara..minggu depan selasa, rabu dan khamis tolong hantar anak ke sekolah.
aku rasa macam nak sembelih orang pon ada waktu tu....geram teramat.
mati2 aku ingat dia takmai sekolah sbb demam ke apa...maklum lani musim demam. Rupanya....

aku terlalu risaukan anak murid aku...pasal aku tau depa tak ambik berat langsung hal2 belajar. Sudahnya minggu ni aku asyik bletiaq ja kejanya..ingatkan benda itu ini......
walaupon dah bbuih mulut aku asik peringat...pon aku tetap tak puas ati lagi. Aku risau pasal senin depan cuti...tup2 mai sekolah terus peksa. Budak aku lak...jenis hari ptama ke sekolah tiap minggu..asik ponteng je. mmg gitu peelnya....tiap senin dan jumaat...cerah jer kelas aku. Ramai tak datang.

apapon.....
Untuk anak murid kelas aku...selamat berjaya cikgu ucapkan.
Ingat!!..kalau tak kesiankan diri sendiri, kesiankanlah mak bapak.
kalau tak kesiankan mak bapak...kesiankan cikgu yerr...
jawab baik2...cikgu doakan semuanya bjaya........amin..........

Rabu, Ogos 26, 2009

Bagaimana Membuat Orang Hormat Dengan Kita

Bagi Anda yang mahu membina kepimpinan dalam diri supaya staff Anda atau rakan-rakan sekerja hormat dengan Anda, ikuti langkah-langkah dibawah. Untuk membuat mereka ikut cakap Anda, mereka perlu kagum dengan Anda, atau segan sedikit bila terlihat Anda terlebih dahulu sebelum mereka menghormati Anda. Nak membuat orang kagum dengan Anda, cara pertama adalah:

1. Suarakan suara Anda. Tampil ke depan dan tunjukkan keberanian Anda berada di depan. Tegakkan badan, pandang mata setiap orang ketika Anda bercakap. Peralatkan peluang ketika mesyuarat, briefing, perhimpunan pagi, rapat umum atau ketika ada perjumpaan organisasi Anda. Lontarkan idea membina sebanyak mungkin.

2. Waktu kerja, kerja. Waktu berkawan, jadilah kawan. Ramai orang mencampurkan waktu untuk berkawan dengan waktu kerja menjadi satu. Kena tegur sikit di tempat kerja, merajuk banyak sampai mulut memuncung-muncung bila habis waktu kerja. Kesannya, tak bertegur sapa berhari-hari lamanya, padahal dia adalah kawan Anda sendiri. Beritahu kawan-kawan di tempat kerja Anda, yang waktu kerja, kita kerja. Be professional, bukan emosional.

Mulanya mereka akan menolak, lama kelamaan mereka akan dapat menyesuaikan diri juga. Bila habis waktu kerja, minta maaf pada kawan-kawan Anda atau staff-staff Anda jika ada perbuatan Anda (atau sikap Anda) yang menyinggung mereka hari itu. Mereka akan respek Anda.

3. Gunakan diplomasi, bukan kuku besi. Jangan asyik mengomplen itu ini. Orang tak suka dikomplen. Mereka suka dihargai. Pujian membuat mereka mulai memberi perhatian pada Anda.

Pergunakan sikap diplomasi untuk Anda menarik rasa kagum mereka, kerana di dalam kekaguman ada rasa hormat. Hati-hati, jangan kerana mahu berdiplomasi, kebaikan Anda dipergunakan pula.

4. Sentuh hati mereka dengan memulakannya dari hati Anda. Sebelum tidur, maafkan kesalahan setiap orang yang Anda marah hari tu dan hari-hari sebelumnya. Maafkan habis, biar rasa kemaafan tu meresap jauh ke dalam sanubari. Amalan ini menjadikan hati Anda bersih lalu ditumbuhi emosi positif, membentuk fikiran positif dalam diri Anda.

Jika Anda pernah sakit hati atau marah sangat pada sikap mereka, lupakan selupa yang mungkin. Tekadlah untuk tidak mengingati perkara itu walaupun hanya untuk 1 saat. Jangan ingat walau sedikit.

Doakan kebahagiaan mereka. Lebih baik, doakan sepanjang masa! Ia akan menarik energi positif dari minda mereka datang bertumpu ke arah Anda.

Kesannya, tiap kali mereka berjumpa atau bertentang mata dengan Anda, mereka akan rasa tenang saja, seronok. Lama-kelamaan, timbul sikap kagum pada Anda, lalu menganggap Anda orang berwibawa.

Biar orang sakitkan hati kita, jangan kita yang sakitkan hati mereka. Itu bahaya. Kita sakitkan hati orang, kita akan susah 2 kali ganda dari kesusahan mereka.

Khamis, Ogos 20, 2009

Seorang wanita cantik dan seksi terjatuh dari tingkat 80 sebuah bangunan.Sampai jer di tingkat 70, seorang lelaki Inggeris berjaya menyambutnya.

Wanita : Terima kasih, anda telah menolong saya…

Lelaki Inggeris : Sama2, tapi anda harus membalas budi…

Wanita : Bagaimana?

Lelaki Inggeris : Tidur dengan aku….

Wanita : Tak guna, kau ingat aku pelacur?! Tidak!!

Lelaki Inggeris : Baiklah kalau begitu…

Lelaki Inggeris itu melepaskan semula wanita itu. Di tingkat 50, seorg lelaki Perancis berjaya menyambut wanita itu.

Wanita : Terima kasih, anda telah menolong saya…

Lelaki Perancis : Sama2, tapi anda harus membalas budi…

Wanita : Bagaimana?

Lelaki Perancis : Tidur dengan aku…

Wanita : Tak guna!! Aku tak mahu!

Lelaki Perancis : Kalau begitu, tak guna aku selamatkan kamu…

Lelaki Perancis itu melepaskan semula wanita itu.
Dari tingkat 50,40.. dan 30,tidak ada sesiapa pun yang dapat menangkap wanita itu. Wanita itu mula ketakutan dan berharap, jika ada orang yang menyelamatkannya, dia tidak lagi kisah jika terpaksa tidur dengan orang tersebut. Akhirnya di tingkat 20, seorang lelaki Arab berjaya menyambut wanita itu.

Belum sempat lelaki Arab itu bersuara, wanita itu terlebih dahulu berkata-kata…

Wanita : Terima kasih, anda telah menolong saya.. Sebagai membalas jasa, saya akan tidur dengan anda.

Lelaki Arab : Astaghfirullah.. lalu melepaskan semula wanita itu kerana terkejut…

Heheheheh....

Rabu, Ogos 19, 2009

Haram...

HARAM menikah dengan gadis satu kampung!!!!!

JAKIM telah mengeluarkan fatwa baru.
Setelah diadakan perbincangan dan diskusi di antara para pemimpin,
JAKIM dan ahli ulama' memberikan fatwa pada tanggal 3 February tahun 2006:

"HARAM HUKUMNYA BAGI SEORANG MUSLIM LAKI-LAKI UNTUK MENIKAH DENGAN GADIS SATU KAMPUNG"

Fatwa JAKIM ini telah menimbulkan perdebatan dan bantahan yang sangat sengit antara yang pro dan kontra. Bahkan banyak pihak yang menyatakan bahawa JAKIM telah mengambil keputusan yang tidak munasabah dan terburu-buru. Wartawan Berita Harian telah meminta pegawai kanan JAKIM untuk memberi ulasan yang mendalam sebab sebab JAKIM mengeluarkan fatwa sedemikian. Inilah isi wawancara tersebut:

Wartawan: Bagaimana JAKIM boleh mengeluarkan fatwa haram untuk menikahi gadis satu kampung?

Pegawai Kanan: Bagaimana tidak haram, sedangkan menikahi empat orang wanita sahaja sudah berat, apalagi kalau menikahi 'satu kampung'...!!! Kau dah 'sasau apa haaa'?!

Jgn mara ye semua~~gelak~~gelak~~gelak~~

Jawab Telefon....

CARA MENJAWAB TELEFON ...


Sebenarnye cara menjawab tepon yang kite amalkan adalah salah... dan kebanyakannya sama..terpikir kah anda untuk menjawab dengan jawapan yang betul. Jadi disini daku akan cuba untuk menukarkan jawapannya (tak le boring sangat lebih² lg kalu yg kejenye mmg jawab tepon).



. 1. Soalan: haloo, may i speak to bedah please?

. Jawapan: maap.sini bukan balai polis.


. 2. Soalan: haloo, siapa disana?

. Jawapan: ntah. saya kat sini,mane le saya tau sape kat sane..


. 3. Soalan: haloo, boleh saya bercakap ngan bapak awak?

. Jawapan: nak cakap cakap je ler. buat ape tanye saya.


. 4. Soalan: haloo, boleh sambungkan ke nombor 323?

. Jawapan: maap cik,nombor tak boleh disambung,hanye boleh dicampur.


. 5. Soalan: haloo, mak ade rumah?

. Jawapan: mak takde rumah.bapak ade pasal rumah ni bapak yang beli.


. 6. Soalan: boleh saya bercakap ngan siti?

. Jawapan: maap.nombor yang anda dail tidak mahu memberikan perkhidmatannye... time kacih.


. 7. Soalan: haloo, tolong panggilkan samad. saya nak bercakap dengannye.

. Jawapan: sila panggil sendiri.saya sibuk.maap


. 8. Soalan: halloo... ...

. Jawapan: haloo. pusat sakit mental disini. anda ingin mendaftar?


. 9. Soalan: haloo, saya nak tumpang bertanya...

. Jawapan: maap. ini bukan kaunter pertanyaan.


. 10. Soalan: haloo, betul ke ini nombor 3234412?

. Jawapan: sila dail sekali lagi. kalau saya masih menjawab betul le tu.


. 11. Soalan: assalammualaikum...

. Jawapan: waalaikummussalam..(tupp!..terus letak tepon.salam kite wajib
. jawab)


Dah Selesai....

Persembahan Sempena Merdeka...

Minggu lepas daku ada mention pasal psembahan sempena merdeka panitia daku kan. Alhamdulillah..dah slesai smuanya. Apa yang boleh aku katakan..sungguh hazab rasanya mengajar budak2 lelaki menari joget. Hari pertama aku ajar...aku lihat bagaikan tunggul kayu yang bgoyang. Sungguh keras. tersiksa rasanya aku nengok. Mampus...mengekeklah aku sepanjang hari tu. Tak tahan kelakar sungguh. Oleh kerana terlalu teruk joget yg dpersembahkan tu aku susah hati sangat.Terpikir lak aku nak tukar wat psembahan lain. Tapi mngenangkan masa dah suntuk utk aku kerah buah pikiran. aku tawakal je ngan persembahan Joget Malaysia aku tu.

Step paling mudah aku kasi..pon agak sukar. Aku pon bukan pandai sgt joget2 ni. Main bedal saja. Mujur aku tak putus asa...(sbb terpaksa). Maka aku rajin2lah buat latihan. cukup 4 hari nampaklah sikit kemajuannya. Skrang ni kan musim demam2 smua. aku sungguh risau kalau2 budak2 aku demam. Lagi satu murid kelas daku ni rajin2 smuanya. Biasanya tiap hari Isnin depa akan amik cuti extra. Hari jumaat lak dah start amik cuti sampai hari senin yerr. Itulah buda2 kelas daku.
Aku terpaksa ugut supaya depa hadir untuk psembahan hari Senin lepas. Itu pon ada gak yg tak hadir. Mujur aku sudah mem'backup' dengan penari2 lain.
Pada hari kejadian..aku bpeluh satu badan, menunggu murid2 aku yang 7.30 pon masih tak sampai ke sekolah lagi. Mmg slalue lambat pon. Habislah cair make-up aku hari tu.
nak bsiapkan depa..nak atur kedudukan...(ajar 100 kali pon masih perlu diajar disaat akhir..itulah budak2 aku). Nak buat aku menangis bila sorang dari 3 orang penyair aku tak datang skolah. Mak dia tepon, anak demam lak. Haadoi..dah lah org harapan daku.
Maka bjalanlah apa yang ada saja.
Psembahan tu boeh tahan jugak. Budak2 joget aku bukan main lagi nyanyi. Suara dah ok cuma tang joget jerr...keras...

p/s: Terima kasih murid2ku kerana tolong cikgu menjayakan persembahan tu. Cikgu bangga dengan hgpa smua.

Jumaat, Ogos 14, 2009

Dilema seorang kuli..

Dilema Seorang Kuli.

Bila aku tak buat kerja,
aku pemalas...
Bila bos tak buat kerja,
Dia sibuk.

Bila aku main telefon,
Aku salah guna kemudahan pejabat.
Bila bos main telefon,
Dia menguruskan hal perniagaan.

Bila aku baca suratkhabar,
Aku buang masa.
Bila bos baca suratkhabar,
Dia mengikuti perkembangan semasa.

Bila aku memerintah,
Aku besar kepala.
Bila bos memerintah,
Dia berwibawa.

Bila aku buat sesuatu tanpa disuruh,
Aku nak tunjuk terror.
Bila bos buat benda yang serupa,
Dia memang terror.

Bila aku berhenti kerja,
Aku mencari susah.
Bila bos berhenti,
Yahoooo...Aku lagi ler suka!!!!!!!!!!!



p/s: Esok hari bekerja....ahh..kenapa rasa tak bsemangat saja ni...Aku risaukan perihal hari Isnin nanti...

Isnin, Ogos 10, 2009

Persembahan..

Khas Sempena Merdeka....
Minggu ni aku akan gigih sekali melatih murid2 untuk persembahan sempena merdeka. Persembahan khas dari panitia aku...minggu depan giliran kami.
Ketua aku serahkan tugas ni....dia suruh aku kerjakan budak2 kelas aku. Katanya buatlah rancangan hatta program apa sekali pun janji jalan dan selesai.
Hampeh....gugur lagi rambut aku nampaknya minggu ni.
Bayang2 apa aku nak buat tu dah ada dalam kepala aku dah. Tinggal lagi nak melatih budak2 tu saja. Aku dah terbayang sengsara dah..pasal minggu ni aku akan sapu bersih kelas2 mata pelajaran elektif dan kelas2 yang cikgunya tak hadir ke sekolah.
pendek kata aku menagih relief kali ni. Tapi hanya utk kelas aku saja.
Ini semua semata2 nak praktis untuk persembahan khas kami minggu depan.
Harap2 budak2 aku tak kecewakan aku....
Esok latihan insentif akan dijalankan.

Selasa, Ogos 04, 2009

Patriotisme

Menghias Kelas..........

Bulan Ogos datang lagi....macam biasa aku haruslah menghias kelas aku semeriah mungkin....
tadi lepas murid aku siapkan latihan. ( Wahh...depa ni cepat pulak siapkan latihan semata2 nak tolong aku hias kelas....)
Aku minta tolong smua yang hadir bsama2 tolong hias kelas dengan segala bendera....
Untuk menaikkan semangat Patriotisme....
kerja2 panjat memanjat pon blaku....
Last sekali aku nak gantungkan 2 bendera besar dtempat yang tinggi...
Anak2 murid aku rendah2 rupanya......tak sampai lah pulak...
Kalau ikut depa...nak tambah lagi kerusi meja bagi tinggi. Aku lak takot terjatuh anak org mampos aku....
Sudahnya aku yang panjat..depa aku arahkan pegang kerusi meja yang dlapik tu baik2. Supaya aku tak tgolek ke bawah....
Berani depa ketawakan aku...bila tengok ketakutan aku panjat tinggi2 nak gantungkan bendera tu...Hampeh....
Aku memang penakut tempat tinggi........
Tapi yang tak puas hati...apahal hari ni aku boleh berkebaya pulak ke sekolah...
sungguh aku tak ingat.. hari ni aku nak panjat memanjat tempat tinggi....
Apa yang penting...walaupon bkebaya..aku memanjat dengan jayanya.....Mujur tak terkoyak kebaya aku....fuhhhhhh......
Kelas belum siap lagi..esok akan dteruskan lagi hias-menghias ni....

Ahad, Ogos 02, 2009

Kem Gerak Gempur.......

Kem Gerak Gempur

Cuti minggu ni aku berkampung disekolah, menjayakan kem utk murid2 yg nak ambil periksa. Oleh krn aku demam, tak boleh lah aku tidur di sekolah hari ptama tu. Tapi aku gagahkan juga tidur bsama anak murid aku malam kedua tu. Aku kan guru kelas 6f. Haruslah bagi sokongan padu. Lagipon aku juga salah sorang Jawatankuasa Kaunseling. Maka haruslah aku bsama2 menjayakan program ni.



Kehadiran murid sangat baik. cuma 12 org jer tak hadir. Maka tjawablah sudah psoalan yg mpersoalkan objektif program ni diadakan. Katanya kelas tmbahan pon budak tak hadir, inikan pulak nak minta murid datang waktu cuti.


Ramai yg bminat nak hadir. Ada segelintir la yg agak tegar sikit. Masa ni lah kena guna kebijaksanaan sikit. Contohnya murid2 pemalas tegar ni, pkara ptama depa suka ialah nyanyian dan sukan. Siap tanya lagi ada tak benda2 tu smua, Kalau takdak depa tak mau hadir. Maka tpaksalah kami tipu sunat....'smuanya ada'..........
Saiful Rahman siap bawak CD lagu lagi..nak karaoke....hahaha...kaki karaoke sungguh!!



Di samping dapat tip2 yang baik utk peperiksaan, murid juga nampak gembira. Sampaikan malam ptama kat sekolah tu depa tido jam 4 pagi. Jenuh Kem Komandan bkawad btempik suruh tido. Esoknya...nak bangun subuh...jenuh pulak ustaz btempik depan pintu mintak ke surau.


Malam kedua, aku ngan Poziah tido bsama murid (murid prempuan). Sungguh nyenyak..sbb keletihan yg amat, sedar2 suara ustaz sudah btempik suruh bangun Subuh.

Macam2 hal budak2 ni tau...banyak pulak akalnya. Ada yg kena denda sikit pon dah sakit lutut mgalahkan org tua... Ada tu yang siap buat2 sakit lepas tu nak tido ngan cikgu la, takmau tido ngan kgkawan lain. Ada pulak yg nak pitam, alasan nak balik umah. Suruh mak mai tengok la. Ishh...manja tlebih. Geram aku!!



Ada sorang murid yang buat aku angin....murid kelas aku sendiri. Tunggu esok aku nak buat perhitungan dengan Zulhelmi. Berani2 dia lari dari kem, masuk kedai games dan terus balik rumah. Alasannya dia mengantuk, nak balik tido.
Alagkah bagusnya kalau mak bapaknya hantar semula dia ke kem hari tu jugak.

Selasa, Julai 28, 2009

Panas

'Global Warming'
Sekarang ni cuaca panas, kan? berkuap2 lak rasanya..macam idup dalam botol
(agaknya lahh..aku pon tak tau camne idup dalam botol, main cakap jer)

Inilah yang dnamakan 'global warming'??
Kesannya memang dahsyat....dbawah ni bukti yang menunjukkan saban tahun dunia bhadapan masalah peningkatan suhu yg tak penah susut2..
Ok..sama2 kita sayangi alam sekitar yerr kawan2!!....






Lawatan & Buah Rambutan

Lawatan & Buah Rambutan.......

Minggu lepas 5 org murid kelas aku tahun 6 dipilih mengikuti lawatan sehari ke MRSM. Yang aku rasa sakit hati bila dengar 'boss mem' aku sorang tu pertikaikan kenapa tolak 5 org murid kelas pandai bijak bestari tu dan tempat tu dberi pada murid kelas aku yang kononnya tak pandai tu. lagi sakit ati aku..bila dia cakap 'apa istimewanya..apa bagusnya murid kelas tu' .
Nasib baik dia dia tak cakap depan aku...kalau tidak mau aku mengamuk, kasi tumbuk muka gebu dia tu...tak kira bos ke apa dah. Dia baru tukar sini, suka2 hati cakap murid aku bukan2. Aku taulah murid aku tak pandai. Dari segi sikap boleh dpuji jugak. banyak perubahannya.

Lagi pon takkan selamanya nak sisihkan murid tak pandai ni. Kesian jugak depa. Asyik2 kelas pandai saja nak djaga hati. Yg kelas hampeh2 malaun ni nak dbiarkan.
Aku sentiasa pcaya, suatu hari nanti akan ada murid aku yang dari kelas tak pandai2 ni akan berjaya dlm hidup. Manusia boleh berubah. 5 orang murid pandai tu, sbb prestasi jatuh jd sbg denda tak bole ikut lawatan. Ini mmg dah awal2 lagi pjanjian gini.

Cerita pasal lawatan tu, guru pengiring tu cakap murid aku bsikap baik. (adakah kerana aku ugut bahawa aku dah pasang spy utk perhatikan sikap depa, maka depa bsikap baik?..sukar nak jawab!!) Malahan ada yg aktif bsoal-jawab masa lawatan tu. Seronok je depa bcerita. Yg penting aku bangga, murid aku jadi baik.
Minggu ni juga aku bawakan buah rambutan dari kampung untuk murid2 kelas aku........kami bkelah ramai2 dalam kelas...sambil dengar cerita lawatan. hehehe..

Khamis, Julai 23, 2009

KIsah 4B lagi....


Bala and Thanesh

Ingat lagi kisah murid 4B minggu lepas.....
ok..minggu ni sesuatu yg menarik blaku....ada2 aje budak2 ni....
Aku ternampak sebuah diari, siap bpedal ayam lagi.
Thanesh kata kepunyaannya..
'All my secret' katanya...
Aku pon buat2 bminat...sembang2 pasal diary.
Last sekali aku cakap "boleh cikgu tengok apa ada dalam ni?"......
Ok!...jawab Thanesh....sambil pantas tangan dia buka kunci buku diary dia. terus bagi aku.
Aku cakap kat dia..kalau org lain boleh baca diary tu..itu bukan secret lagi namanya.
Dia cakap, bukan smua dia bagi baca. Org2 tertentu jer...yang dia sayang...
(Wahh....adakah aku pon tmasuk dkalangan org2 yg dsayanginya??)
.....kembang rasanya lubang idongku...
Aku pon beleklah tiap page diary tu...tersenyum sendirian aku...
inilah alam kanak2...
Apa yang ada dalam tu???
Ada password game dia..........
Ada....rancangan TV kegemaran dia...(ada kot 10 program kartun...hehehe..indahnya....)
Lepas tu ada senarai "my very best friends"...
(tempat teratas sekali ialah 'Cindy'.....dulu dia penah citer pasal best fren dia kat umah ialah Cindy. Cindy belajar sekolah lain). Katanya Cindy putih, bijak....
hahaha...aku pendengar yg setia....
Senarai best fren tu pulak..siap ada ngan % lagi. Orang ni berapa peratus..org tu berapa peratus dia suka...hahaha...tersengih sendirian dlm ati...
Kmudian ada juga senarai cita2 dia...
Apa lagi yaa...aku dah lupa dah..
Aku tanya kenapa tiada senarai guru kesayangan pon...
katanya.."senarai guru akan dbuat di page yang akhir sekali...belum tiba masanya lagi"....
Tiba2 dia bsuara....
"cikgu, hari ni kami mengadakan undi"
Katanya undi tu utk menentukan samada dia akan bkawan dgn smua org atau tidak. Kalau ramai yg suka dia,dia akan bkawan dgn smua org. Tapi kalau ramai yg benci dia, dia hanya akan kawan ngan khoon thai..alderic saja...
Hahaha...pulak....
Sbb minggu lepas aku cakap kat dia, kita perlu kawan dgn smua org. tak bole sombong ngan rakan sekelas yg lain, jadi minggu ni dia buat kputusan lah..
Patutlah sejak masuk kelas aku tengok si Bala asyik round satu kelas jumpa kawan2 mcm aksi ceti kutip hutang lagaknya....
Rupanya dok buat survey....
Sebelum tamat...aku btanya Thanesh apa kputusan survey tu.
Dia cakap belum boleh beritahu, pasal ada lagi 3 org rakan yg tak hadir.
"nanti saya akan beritahu cikgu tentang kputusan tu" katanya.

Kelas sivik pagi tu tamat dengan aktiviti mengundi sambil menyiapkan projek kerja bkumpulan...
Minggu depan aku akan siap sdiakan kelas tu dgn lagu patriotik pulak. sbgai psediaan ptandingan lagu patriotik sempena merdeka nnt.

Selasa, Julai 21, 2009

Cuba Teka......

Berapa ramai orang dalam gambar ini?




Renung-renungkan....

Gerhana Matahari.......

Gerhana Matahari Separa di Malaysia sekali lagi pada
22 Jul 2009


Rakyat Malaysia bpeluang sekali lagi menyaksikan gerhana matahari iaitu Gerhana Matahari Separa yang dijangka berlaku pada awal pagi 22 Julai 2009. 26 Januari lalu merupakan Gerhana Matahari Cincin.

Waktu sentuhan pertama : 8:20 AM

Waktu Puncak Gerhana: 9:04 AM

Waktu Tamat Gerhana : 9:55 AM

Berita sikit.....
Fenomena gerhana matahari adalah suatu fenomena yang jarang-jarang berlaku iaitu satu kali atau dua kali dalam satu tahun kalendar. Gerhana matahari terbahagi kepada 4 jenis, iaitu gerhana penuh, gerhana annulus (cincin), gerhana hibrid (penuh+cincin) dan gerhana separa (sebahagian). Gerhana separa matahari pada 22 Julai 2009 nanti merupakan gerhana yang paling lama untuk abad ke 21.

Kekurangan peralatan yang ssuai dan selamat agak sukar utk ajak murid2 turut sama menyaksikannya, dek kerana sinar infra merah yang amat panas dan berbahaya pada mata...
Lagi takut... budak2 ni kalau dlarang 'Jangan'....itulah yang depa nak buat sangat. Daripada depa buta, baik kami diam2 saja, mcm takde apa blaku. Hal gerhana,belajar saja dalam lab. Nanti besar godeklah info ttg gerhana sendiri. hehehehe....

Ahad, Julai 19, 2009

Lama vs Baru

Iron Lama vs Iron Baru

Tahun lepas....masa Annual Lunch....aku dapat hadiah cabutan bertuah berupa iron....
Masa tu aku pikir...'elehh..dapat iron...dah ada dah lerr'.
Kepada jawatankuasa BKGK..maaf kerana 'elehh' kan pasal hadiah tu....

Sekarang baru aku tau..kenapa masa aku bertungkus lumus nak mnukar hadiah suka sama suka lepas cabutan tu..tapi tak siapa sudi....
Rupanya....iron ku yang dbangga2kan tu, sekarang betol2 cilaka.....
sudah 4 helai baju aku dibahamnya.
Bukan sbb tak cukup makan...dia dah bpenyakit kepanasan melampau.....
baru letak aje..dah blubang baju aku.
3 kali kejadian aku maafkan. Tapi masuk yang ke-4 kali ni...aku betol2 hangin....
kerana baju yang ke-4 ni adalah baju koperat sekolah aku tahun sudah...yang masih belum aku pakai lagi..lantaran baru bulan ni baju tu siap jahit.
cabuk sungguh....
Aku sungguh angin....hangin satu badan....
Akhirnya......
Selamat tinggal iron lama....selamat datang iron baru....
Aku keluarkan iron hadiah cabutan bertuah tu.
Dan...
Esok aku berbaju hasil gosokan iron baru aku.....

Sesuai ke ngan ayat ni bagi kes iron aku tu..? Hahaha....
'Kadangkala Allah hilangkan mentari, dan Dia datangkan guruh..kita menangis, mencari..mana mentari pergi? Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yg indah'






Sabtu, Julai 18, 2009

Rahsia Telefon Bimbit

Email menarik untuk dikongsi............

PERKARA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG TELEFON BIMBIT


Telefon bimbit menjadi satu keperluan bagi setiap orang. Fungsinya bukan sahaja untuk membuat & terima panggilan malah lebih daripada itu. Kehidupan sesorang tanpa telepon boleh mati dibuatnya!

Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan. Banyak perkara yang boleh anda lakukan, antaranya : -


1) NOMBOR KECEMASAN

Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112. Jika anda dalam kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112. Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi, ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon
bimbit anda dikunci (Keypad locked).

2) KERETA TERKUNCI

Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar. Mesti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda. Jangan risau, telefon bimbit boleh membantu, tapi bagi kereta yang
menggunakan system penggera (alarm) sahaja . Caranya, cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah. Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda. Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm (satu kaki) dari kereta yang terkunci itu. Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat 'ON' pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya. Pasti kereta anda tidak terkunci lagi, malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada. Kerana itu juga, penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini. Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.

3) KUASA BATERI TERSEMBUNYI

Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan. Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu
melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan. Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.Untuk mengatifkannya, tekan kekunci '*3370#' . Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus. Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda.

4) TELEFON KENA CURI

Bagaimana jika telefon bimbit anda dicuri. Anda boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan
dengan menekan nombor siri yang terdapat di telefon bimbit anda, sila dail *#06# dan 15 digit nombor siri telefon bimbit anda akan tertera diskrin. Nombor ini adalah unik untuk setiap telefon bimbit. Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat Selamat. Bila telefon bimbit anda dicuri, anda boleh hubungi pusat servis telefon bimbit anda dan berikannya kod nombor siri tersebut. Mereka kemudiannya akan mengunci system dalam telefon bimbit anda dan
sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun kad simnya telah ditukar, dia tidak akan berupaya mengaktifkan kembali telefon bimbit tersebut. Jadi, walaupun ia dicuri, namun sekurang-kurangnya anda berpuas hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakannya ataupun menjualnya.


*Selamat mencuba!

Khamis, Julai 16, 2009

Kelas 4B

Kadang Kala Kekerasan Itu Perlu.

Aku laksana Hakim Yang Arif lagi bijaksana di kelas 4Baiduri tadi....
Menyelesaikan masalah dan isu pertelingkahan murid2 kecil ku.....
Kenapa yerr...agak sukar aku 'mengontrol' budak2 ni bbanding kelas tahun 6 aku tu.
Yang pasti aku masih belum sampai ati nak 'debik' budak2 ni sesungguh hati. Lagipun aku pikir...kelas ni aku hanya ajar mata pelajaran elektif saja, tak perlulah nak keras2 sangat. Tunggu depa jatuh ditangan aku untuk mata pelajaran teras, kalau kami ada jodohlah....
Masa tu sikit pon takkan ku beri muka...hahhah...
Walau bagaimana pun aku masih meletakkan disiplin murid perlulah tip top...sesuai dengan kelas bijak bestari. Menyahut seruan Cikgu Suddakar...bahawa smua guru adalah guru disiplin... Maka aku mengambil langkah ke depan...

Tengahari tadi aku menjentik (aku masih belum mahir menjentik kerana 2 kali pcubaan dlakukan)... lalu memulas telinga DAVE...dan THANESH...(pkara paling lembut aku lakukan utk kelas tu..hahaha)....
Bukan suka2...tapi sebagai pengajaran bahawa apabila sekelas, kita bsaudara...jadi tak perlu bertelingkah....sampai mcarut2....mnangis2...
Sungguh menyedihkan, apabila murid sekecil itu sudah pandai berdendam sesama sendiri dan ada yg menjadi penghasut.....(katanya ibubapa bpesan 'jgn kwn ngan si polan si polan..sbb bla bla...)
Maka sekali lagi aku berceramah sebab dan akibat perbuatan depa...
Di akhir ceramah aku minta depa bsalam dan bpelukan, tanda kemaafan. (rakan2 sekelas btepuk tangan dengan aksi peluk memeluk tu). tanda sokongan. Thanesh masih belum ikhlas....

Maka aku katakan...dua2 kamu sama kaum...tidak malukah rakan2 bangsa lain lihat kamu bgaduh. Aku pon taktau..wajar ke tidak aku kata mcmtu. Aku cuma nak depa pikir kita perlu bkawan dan menghormati smua org.
Sebab murid tsebut terus terang mengaku si polan si polan saje kawan dia. Dia takmau bkawan dgn yg lain. Yg lain smua bukan kawan dia.
Adakah jaminan rakan yg diagung2kan tu akan mnolong dan sntiasa bsama kita selamanya? Jika tiada jaminan haruslah kita bbaik2 dengan smua org..tak kira bangsa dan agama.
Murid aku tu sama bangsa tapi blainan agama. Masalah selesai untuk hari ini.

p/s: aku heran kenapa tiap kali aku masuk kelas ni...aku bagaikan polis...bagaikan hakim...maka P&P yang aku rancang digatung tak btali.....Sudahnya tadi stok gula2 'love' aku terpaksa dihulurkan lagi untuk budak2 tu....Bahagianya tengok depa tsengih...

Rabu, Julai 15, 2009

Seloka Cikgu dan Murid

..: Seloka Cikgu Dengan Anak Murid :..

Muridku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Guruku..
Aku ingin menjadi kayu.

Jika kau menjadi kayu
Jadilah kayu golf
Disebut kayu tetapi besi
Diulit Dato’, tauke dan menteri
Jangan kau menjadi tunggul!

Muridku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Guruku..
Aku ingin menjadi pagar.

Jika kau menjadi pagar
Jadilah pagar karan
Dipicit suis power berjalan
Dirempuh diusik boleh pengsan
Jangan kau jadi pagar makan padi!

Muridku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Guruku..
Aku ingin menjadi mangkuk.

Jika kau menjadi mangkuk
Jadilah mangkuk purba zaman batu
Buruan ahli arkeologi setiap waktu
Membawa bukti tamadun dan ilmu
Jangan kau menjadi mangkuk hayun!


Muridku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?


Guruku..
Aku ingin menjadi bintang.

Jika kau menjadi bintang
Jadilah bintang di langit
Tiada boleh ditukar wang ringgit
Tidak boleh dijolok dikait
Jangan jadi bintang tiga!

Muridku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Guruku..
Aku ingin menjadi seluar dalam.

Jika kau menjadi seluar dalam
Jadilah seluar dalam superman
Sarung di luar nampak gentleman
Tiada manusia memberi komen
Jangan kau menjadi seluar dalam model playboy!


Muridku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Guruku..
Aku ingin MERDEKA.

Jika kau ingin MERDEKA
Lupakan tentang perarakan di Dataran Merdeka
Simpanlah budget kereta berhias dan pentas lintas hormat
Untuk membeli kayu
Untuk membeli pagar
Untuk membeli mangkuk
Untuk membeli bintang
Untuk membeli seluar dalam
Dan.. Untuk membeli MERDEKA!


Isnin, Julai 13, 2009

Lesung Pipit.....

Satu hari, dalam kelas....murid2 aku sambil buat latihan sambil bergosip (kuat bergosip rupanya budak2 tu walaupon lelaki) . Oleh sbb meja depa bdekatan meja guru, dimana tempat aku bertapa waktu tu...maka aku terdengarlah cerita tentang lesung pipit......
( pada masa yang sama, cikgu shima buat2 menulis..tapi telinganya dibuka luas2 yerr..untuk dengar cerita..sambil melihat melalui ekor matanya)

Masing2 4 orang dalam kumpulan tu asyik tersengih2 sesama depa. Suruh rakan tolong tengok2kan lesung pipit masing2. Luar biasa sungguh masing2 punya tersengih. Semata2 nak tunjukkan lesung pipit masing2. Masing2 mengaku ada lesung pipit.....
Dah letih gamaknya........depa bantai gosip cikgu2 sekolah tu yang ada lesung pipit lak.
( Cikgu Shima sedang asyik dengar lagi yaaa...)
Katanya...kat sekolah niyang paling besar lesung pipit adalah Cikgu Ong. Cikgu Ong ada kat dua2 belah pipi...dalam pulak tu.
Sorang murid sengih sambil menekan2 dengan jari dipipi...nak tunjukkan kedudukan lesung pipit Cikgu Ong.
(Cikgu shima kelihatan rancak menulis...tapi dalam hati cikgu shima bkata...bole tahan budak2 ni)

Sorang murid sambung pbualan depa...'cikgu......." itu saja yg aku dengar......
Kemudian...aku perasan suasana lain macam saja...depa sembang makin lama makin perlahan....
....sah ditujukan untuk diriku..! Aku terdengar ayat2 cam tak pcaya...
Yaa...agak depa baru perasan aku pon ada lesung pipit. Walaupon tak sedalam atau di dua2 belah pipi cam Cikgu Ong. Tapi cikgu shima pon ada lesung pipit jugak.
(cikgu shima tersengih dalam hati....macam2 budak2 ni perhati)
Hmm....nampaknya aku harus banyak sengih supaya murid2 aku perasan akan lesung pipitku.....

Apa Yang Orang Cemerlang Bincangkan...


Orang Kata...


Orang-orang gagal suka berbincang mengenai hal orang lain...


Orang-orang sederhana suka berbincang mengenai peristiwa yang berlaku di sekitarnya....

Orang-orang berjaya pula suka berbincang mengenai perkara yang dapat mengubah diri mereka ke arah pencapaian yang lebih cemerlang...lebih baik dari sebelumnya...


Hrmmm..ketiga2 jenis tu aku ada.......

Ahad, Julai 12, 2009

BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM
Adalah sangat singkat namun kadangkala sangat sulit untuk di ucapkan.

Dalam hadis Rasullullah dikatakan:
Barang siapa yang membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM sebanyak 21 kali sebelum tidur maka:

1. Dia akan dihindari dari meninggal dalam keadaan terkejut/mendadak.
2. Dia
akan dihindari dari meninggal/bahaya tenggelam.
3. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya kebakaran.
4. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya rompakan.


Alkisah ada seorang Isteri yang selalu membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM
setiap kali melakukan sesuatu, dalam membuka, menutup dan mengunci pintu/almari, menaruh dan mengambil barang/sesuatu, membuka dan memakai pakaian, masuk dan keluar rumah, naik dan turun dari kenderaan, dan lain-lain lagi. Pokoknya selalu membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM pada saat akan melakukan sebarang aktiviti.

Sehingga dengan kebiasaannya tersebut sang suami merasa kesal dan akhirnya terlintas dibenaknya untuk menguji sang isterinya tersebut. Lalu suatu ketika sang suami memberikan emas kepada isterinya dan mengatakan: "Wahai isteriku, ini aku amanahkan emas kepadamu. Simpanlah baik-baik."

Lalu sang isteripun menerimanya dengan mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dan membuka almari dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dan menaruh emas tersebut dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dan menutup/mengunci almari dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM.

Setelah beberapa hari dan kebetulan si isteri tidak ada di rumah, maka sang suami mengambil emas tersebut dari dalam almari dan membuangnya ke laut. Lalu ia kembali ke rumah dan ketika isterinya pulang dia pun meminta kepada isterinya untuk mengambilkan emas yang diamanahkan beberapa waktu lalu.

Lalu sang isteri pun masuk ke kamar dan dengan mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dia pun membuka pintu almari tempat ia menyimpan emas tersebut. Lalu mengambil emas yang saat itu dalam keadaan basah (air laut) lalu menyerahkannya kepada suaminya.

Melihat emas tersebut basah sang isteri pun menjadi bingung dan bertanya kepada suaminya, lalu sang suami pun bersujud dan beristighfar dan setelah itu menceritakan kejadian yang sebenarnya bahawa dia (suami) telah membuang emas tersebut ke laut tanpa pengetahuan sang isteri dengan tujuan untuk mengetahui manfaat dari
BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM.

Dari cerita diatas maka kita dapat melihat kesaktian dari kalimat BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM selain dari itu masih banyak lagi manfaatnya iaitu:

Kita disarankan untuk membaca
BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM ketika kita akan mengambil dan menaruh pakaian di gantungan, baik yang pakaian baru maupun yang baru kita gunakan. Tujuannya adalah agar pakaian tersebut tidak digunakan oleh makhluk lain (gol. Jin), ini dapat kita lihat apabila kita menyarung pakaian maka ketika kita gunakan kadang terasa gatal dan tidak nyaman... Memang kita biasa mengatakan bahawa itu adalah pengaruh lembab ataupun sebagainya namun pada dasarnya pakaian tersebut telah digunakan oleh makhluk lain dengan cara mereka.

Keutamaan kalimat
BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM adalah lebih untuk kaum wanita (lelaki juga) kerana banyak juga dari golongan wanita yang tanpa disedari olehnya sendiri (wanita tersebut) bahawa dia telah melakukan hubungan fizikal dengan golongan jin. Mungkin bunyinya tidak masuk akal namun ini benar adanya. Oleh kerana itu kepada kaum wanita mulailah membiasakan diri untuk melafazkannya.

Demikian sedikit penjelasan dan cerita mengenai keuntungan yang dapat kita peroleh dari mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dalam melakukan aktiviti kita sehari-hari, semoga setelah membaca ini kita semua mulai dapat membiasakan diri untuk mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dalam apa jua keadaan.

Khamis, Julai 09, 2009

Samseng...

Cikgu Ong jadi samseng.........???
Masa Ujian PRA-UPSR kemarin.....lepas aku jaga kelas, disambung pulak dengan Cikgu Ong.
Masa Cikgu Ong masuk kelas tu..masa ujian tinggal lagi 10 minit nak abis. Biasanya budak2 kelas hujung2...lemah2...macamtu depa jawab soklan 10 minit dah bole siap dah. padahal kalau semak kertas depa, haram tak jawab pon. Masa selebihnya, bagi depa sangat menjemukan bagi depa......
bukannya depa takot masa tak cukup, tapi tak sabar nak tunggu cikgu kutip ketas jawapan.

Hari tu..sengaja cikgu Ong bagi masa tambahan kat depa....tambah lagi 1 jam.
Hahaha....

Lepas tu...masa kelas tambahan petang tu, depa cerita kat Cikgu Ailee...
"Cikgu Ong jadi samseng hari ni....suruh kami jawab lama-lama"

Depa pon ceritakanlah tentang masa tambahan yg depa dapat tu. Hahaha...nak tergelak aku dengar Cikgu Ong cerita. Depa ingat depa saja yang bole jadi samseng.



Money...

I believe that money CAN ONLY buy:

house but not HOME
bed but not SLEEP
clock but not TIME
sex but not LOVE
position but not RESPECT
food but not APPETITE
insurance but not SAFETY
book but not KNOWLEDGE
blood but not LIFE
medicine but not HEALTH
present but not GIFT
task but not CARING
service but not SINCERITY

Rabu, Julai 08, 2009

Uji Kaji........

Ada orang kata...hidup adalah satu uji kaji?

Pada aku,
Hidup adalah perjuangan,
aku tidak mahu hidup aku mahupun murid aku menjadi uji kaji.
Aku takut hasilnya sebab aku sentiasa mengharap yang terbaik.

Kerana........
Uji kaji terdapat pelbagai kemungkinan.
Berjaya?
Gagal?
Tidak berhasil?

Berhasil?

Orang kata juga....hidup ini macam kotak.
Kalau dalam cerita Forest Gump, katanya....
"Hidup ini macam kotak coklat. Kita tidak akan tahu apa kita akan dapat"

Aku tidak mahu memikirkannya..
Semoga anak2 muridku yang bakal menghadapi peperiksaan akan berjaya...akan berhasil....
Amin...........

Selasa, Julai 07, 2009

Minta Cuti...

MiNta CuTi SeminGgu.........

Hari ni bmulanya PRA-UPSR. Pertumpahan dakwat mula berlaku....haha..
Dari minggu lepas lagi aku dah bbuih mulut...bsembur air liyor bpesan2 pada murid2 kelas aku... minggu ni WAJIB hadir sekolah. Minggu depan nak ponteng..silakanlah...
Yang penting minggu ni jangan ada yg cuba2 ponteng. Ternyata...arahan ku dilanggar jugak. Ada jugak yang ponteng.

Pagi tadi...sorang ibu bertemu aku dikantin...katanya anaknya tak dapat datang ke sekolah selama seminggu (kiranya datang mintak cuti lah ni). Aku terkejut berok jugak...apasal nak cuti mana tahu kot dia sakit ke hapa. Kata ibunya 'dia sudah besar cikgu' .(dalam hati aku..betullah tu Aishah mmg badan gemuk pon).
Agaknya si Ibu ni perasan aku masih bodoh2 lagi...lalu dia buat ayat mudah utk aku.."dia datang haid dah cikgu". Aku masih dungu2...lalu aku teringat 2 3 org murid aku sbelum ni mak bapak depa mai mintak cuti jugak pasal kes yg sama, Yaaa..betul...mmg begitu adat depa ni (mamak/india). Setiap anak pompuan yg kali ptama datang bulan..akan diraikan. Rakan aku cakap...kadang kala siap ada majlis mcm psandingan lagi...
Kalau tengok muka ibu bapa depa...sangat gembira dengan berita 'kedewasaan' anak depa tu.

Alang2 dh btemu ngan ibunya..aku pon buka kitab ceramah sikit..supaya tolong aku pastikan anak dia lepas ni hadir dalam stiap ujian seterusnya menduduki peperiksaan dgn jayanya. Pasal tiap minggu Aishah ni tak penah cukup hadir sekolah. Seminggu 2 hari je hadir. Mak dia pon bjanji akan cuba.

Jumaat, Julai 03, 2009

To My Lovely Fren.........



FaTiMah bt HaSSan....
On your birthday....I wish you much pleasure and joy;
I hope all of your wishes come true.
May each hour and minute be filled with delight,
And your birthday be perfect for you!