Selasa, Mac 31, 2009

Rahsia Kejayaan.....

Ramai yg mencari-cari rahsia tepat untuk mencipta kejayaan. Jom Kita Kongsi.......

----------------------------------------------------------------------

A small truth to make life 100%

If

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R

Equal to

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

&


S T U
V W X Y Z


equal to

19 20 21 22 23 24 25 26

So… !!!!!!!!!!!

Hard work

H + A + R + D + W + O + R + K
8 + 1 + 18 + 4 + 23 + 15 + 18 + 11 = 98%

Knowledge

K + N + O + W + L + E + D + G + E
11 + 14 + 15 + 23 + 12 + 5 + 4 + 7 + 5 = 96%

Love

L + O + V + E
12 + 15 + 22 + 5 = 54%


Luck

L + U + C + K
12 + 21 + 3 + 11 = 47%

(don’t most of us think this is the important???)

Then. What makes 100%??


Money?? NO!!!!!

M + O + N + E + Y

13 + 15 + 14 + 5 + 25 = 72%


Leadership?? NO!!!!!

L + E + A + D + E + R + S + H + I + P
12 + 5 + 1 + 4 + 5 + 18 + 19 + 8 + 9 + 16 = 97%


Every problem has a solution, only if we perhaps change our attitude.

To go to the top, to that 100%, what we really need to go further… abit more…


ATTITUDE

A + T + T + I +T + U + D + E
1 + 20 + 20 + 9 + 20 + 21 + 4 + 5 = 100%

It is OUR ATTITUDE towards LIFE and WORK that makes OUR LIFE 100%

ATTITUDE IS EVERYTHING

Change your attitude… and you change your life!!


Isnin, Mac 30, 2009

Mengapa Yahudi Bijak???

Sebenarnya apa yang saya ingin kongsikan bersama anda hari ini, bukan bermakna saya mengangkat tinggi bangsa yahudi lebih daripada bangsa lain yang ada di dunia ini. Namun ianya datang daripada rasa sayang saya, semoga apa yang dikongsikan bersama anda ini akan menjadikan ia sebagai satu panduan untuk kita sama-sama berjaya terutama dalam mendidik generasi kita yang akan datang supaya menjadi lebih pintar .

Untuk pengetahuan Dr. Stephen Carr Lein telah melakukan kajian selama 8 tahun tentang cara pemakanan, amalan hidup dan kepercayaan bangsa yahudi sehingga mereka boleh melahirkan generasi yang bijak pandai.

Thesis ini telah diterjemah ke Bahasa Melayu secara ringkas, Semoga ianya dapat memberikan panduan kepada kita untuk menjalani kehidupan yang lebih baik di masa hadapan.

Photobucket

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa buah hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis, iaitu “Mengapa Yahudi Bijak?”. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, muzik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan didunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olahan manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, agama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data-data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, “ya, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak” Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada matematik tadi, tanpa merasa jemu beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang-orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama, diperhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Dari pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.

Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California , ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan generasi yg lemah dan sudah tentu gen bodoh akan mengikut ke generasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menakjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan !!

Anda mungkin mushkil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi bodoh, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium, hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan matematik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Dalam tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato!

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Sabtu, Mac 28, 2009

Cerita Hari Jumaat....

Part 1.
Pagi ni kami menerima berita sedih atas pemergian ayahanda Maz yang tercinta akibat sakit jantung. Al-Fatihah untuk arwah bukan sahaja dari guru-guru disini tetapi juga dari murid-murid yang turut sama menghadiahkan Fatihah untuk arwah.....Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan yang beriman. Amin..........
Untuk Maz.....tabahkan hatimu....redha lah dengan ketentuannya.......
Aku sudah melalui ujian seperti ni satu ketika dahulu ketika diusia 11 tahun, juga pada hari jumaat! Al-fatihah juga untuk arwah ayahku yang tercinta....Ayah sentiasa dihatiku....rindu pada ayah tak pernah padam walau sedetik.......!!!!!!!!!!!!!!!!!

Part 2
Hmmmm...sedihnya aku dengar cerita KakPah hari ni....Aku dapat rasakan betapa sedih....betapa kecewanya kakpah bila murid yang dipilih untuk bercerita pada Karnival Ko-Kurikulum minggu depan beritahu dia tak dapat datang ke sekolah ....alasan yang diberi, ayahnya nak bawa pi Sungai Petani ada kenduri ke apa taktau. Senangnya beralasan. itu murid kelas bijak bestari..murid pandai.... tetapi sebenarnya dia langsung tak bijak. murid ini takkan berjaya. sebab dia tiada kesungguhan..tiada keberanian. kita tunggu dan lihat sahaja 20 tahun akan datang apa terjadi.
Dia bagi alasan tak datang sekolah sebab tau dia tak hafal skrip yang diberi 3 bulan lamanya. Kecewanya kakpah bila murid tu taknak masuk. dah la disaat akhir. Setiap tahun sekolah kami tidak pernah tidak menang dalam bercerita tahap 2. semuanya didikan kakPah. Aku sendiri kagum ngan kebolehan KakPah. Dia bersungguh-sungguh sangat ajar. Bila tahun ni jadi macamni, sapa tak kecewa. Sabaq nooo..KakPah..
Bagi aku ler...murid tu tak reti menghargai dan bangga dengan diri sendiri. Bukan semua orang yang dipilih sembarangan, ingat lagi aku dulu-dulu masa sekolah rendah, terpilih main kastenet (betoi ke ejaan nih??..) pon bukan main kembang hidong2.....bangganya....
Tapi murid sini....belagak pandai. Sedarlah wahai murid hangpa cemerlang macamana pon kalau pemalas ko-kurikulum....takde maknanya. Zaman sekarang semua orang pandai2, mau tak mau hangpa kena jadi terbaik dalam semua bidang. kalau tidak alamat....hai..hai..bye..bye..lahhh....
Pada ibu bapa....berilah sokongan pada anak2 bukan saja dalam akademik tapi dalam bidang2 lain. jangan menafikan bidang lain kalau nak anak anda berjaya yang sebenarnya.
Cikgu-cikgu bukan nak dera anak2 anda, tapi nak ajar supaya anak2 ni jangan ambil mudah...jangan mudah mengalah......itu saja. Berilah sokongan pada kami....
Eeewahhhhhh.....cam YDP PIBG yang berucap lak rasanya....huhuhu.......

Part 3.
Balik sekolah.....aku pi bank pastu singgah kedai runcit skejap. Tetiba sorang lady mai tegur aku, tanya samada aku ni cikgu ke. aku pon mengiyakanlah. Rupanya dia guru tuisyen, kelas tuisyen dia dekat2 tu gak. dia tanya pasal format jawab soklan. aku cerita stakat aku mampu ajalah. pastu dia offer aku ngajar kat tempat tuisyen dia...(luper nak tanya gaji brape...). Aku pon menolak baik, Katakan TAKNAK!!!!!.......tak minatlah ajar tuisyen....biar tak kaya!!
Banyak kali dia pujuk2 aku ajar kat tempat dia. sib baik aku tak menurut perintah.....
Katanya..dia ada amik budak2 baru grad U'siti tapi depa tak cekap lagi. Yang buat aku senyum lebar bila dia kata..cikgu ni nampak cam berdedikasi skit....!!! hahahah....malu akak tau!!!!
ini kalau KakIna dengaq ni mau muntah ijau pe dia...hahahah....

Jumaat, Mac 27, 2009

Kenali Bos Anda

Bagi menangani bos, kita perlu terlebih dahulu mengenali jenis-jenis bos yang ada di sekeliling kita. Dengan mengenal jenis dan perlakuan seseorang bos, kita akan dapat menyesuaikan diri kita bagi bekerja dengannya. Mungkin pendedahan beberapa orang penulis berkenaan dengan bos yang tidak baik dapat membantu kita lebih mengenali mereka yang bergelar bos. Menurut mereka, bos atau pengurus secara umumnya terdiri daripada:


BOS YANG LEMAH
Bos seperti ini hakikatnya tidak berminat sama sekali menjadi bos. Kelakuannya beragam-ragam. Dia mahu di-sukai oleh orang lain dan bencikan konflik serta risiko. Dia amat lemah dalam kemahiran mengurus, tetapi tidak bersedia mempelajarinya. Berdepan dengan bos sebegini memerlukan kita mengenal pasti masalah-masalah yang ada dan menghindarkan diri daripada memperkatakan apa yang menjadi kebenciannya. Jika dia tidak mahu mengambil peranan kepimpinan, berhubunglah dengan bos kepada bos itu. Ambil inisiatif bagi melaksanakan kerja-kerja yang perlu, tetapi jangan lupa memaklumkannya perkembangan yang berlaku dalam organisasi. Jadikan hidupnya menyenangkan. Dia tetap perlu dimaklumkan dengan isu-isu kritikal sahaja supaya tindakan anda mendapat sokongannya apabila timbul apa-apa pertelingkahan di kemudian hari.

BOS YANG SUKA BERPOLITIK
Bos sebegini selalunya mempunyai agenda tertentu dan hanya merujuk kepada anda sekiranya anda mampu me-nyempurnakan agendanya. Dia juga tidak teragak-agak mengorbankan anda sebagai 'kambing hitamnya' apabila matlamatnya terjejas. Kepada bos sebegini, penuhilah impiannya dengan menjadikan mereka kelihatan hebat dengan kejayaan projek-projek yang strategik. Anda pula, hanya perlu memfokuskan kepada kerja-kerja yang mempunyai nilai yang tinggi sahaja, tetapi kurang glamor. Anda juga perlu ingat bos sebegini pasti bertindak balas hatta sanggup menghapuskan anda jika kedudukan dan agendanya diancam. Jika perlu, maklumkan ke pengetahuan pihak atasan peranan penting bos sebegini kepada kejayaan sesebuah projek supaya dia merasa bangga dengan tindakan kita mengharumkan namanya. Anda tidak rugi berbuat demikian kerana masa anda naik pasti tiba juga apabila bos sebegini naik kerana kejayaannya bergantung pada anda.

BOS HITAM PUTIH
Bos dalam kategori ini berada dalam kekeliruan dan sukar memahami sesuatu. Dia tidak memahami konteks sesuatu perkara dan idea-idea yang sukar. Jika demikian keadaannya, layanilah bos sebegini seperti mana kita melayani anak-anak kecil. Berikan dia maklumat-maklumat yang mudah berserta sokongan data-data yang meyakinkan. Jangan cuba memaksanya memahami perkara-perkara yang sukar dan memeningkan kepalanya sahaja.

BOS YANG GHAIRAH PADA PERKARA-PERKARA KECIL
Biar betapa kerap dan baik pun anda melakukan sesuatu, bos sebegini sentiasa mencari kesalahan anda. Anda tentu merasa sangat kecewa dan hilang upaya berdepan dengan bos sebegini. Mengapa dia begitu tidak mempercayai anda? Ini mungkin disebabkan dia tidak sanggup menerima kegagalan. Bagi bos sebegini, berilah maklumat yang lengkap dan yakinkan dirinya yang anda mengambil langkah-langkah yang berhati-hati ketika melaksanakan kerja-kerja anda.

Bos sebegini sangat cerewet. Serba-serbi hendak diambil tahu sehingga anda seringkali merasa rimas dan tidak ketentuan. Anda perlu bersabar dan memberikan maklumat sebagaimana yang diperlukannya.

BOS YANG HALIMUNAN
Anda tentu menjadi tidak tentu hala kerana bos ini tidak memandu anda dalam melaksanakan sesuatu kerja. Wujud ataupun tidak wujudnya bos ini tidak membantu anda kerana dia adalah halimunan. Halimunan mungkin kerana dia sentiasa sibuk dengan urusan lain, tidak mahu mengambil tahu ataupun tidak mahir dalam sesuatu perkara dan hanya membiarkan anda sahaja bergelut dengannya.

Bagi bos ini, anda perlulah menggunakan kemahiran komunikasi anda dengan memberikannya maklumat yang lengkap, ringkas dan mudah sahaja. Mudahkan dia supaya dapat memberikan keputusan yang anda mahukan. Tunjukkan kepadanya arah tuju, perancangan dan matlamat kerja anda. Ikatlah dirinya dengan komitmen secara berkala.

BOS YANG HANYA MEMENTINGKAN KERJA SAHAJA
Bos ini memerah keringat dan idea anda semaksima mungkin sehingga anda mungkin terpaksa melupakan dunia sebenar anda di luar pejabat. Anda mungkin tidak dapat bertahan lama dengan bos sebegini. Cubalah cari peluang menerangkan kepadanya bahawa anda memerlukan keseimbangan antara kerjaya dan kehidupan.


BOS YANG TERUK
Dia sangat tidak beradab dan merasa seronok melihat anda gagal. Dia menunjukkan sikap buruknya terhadap anda sehingga anda merasa bosan dengannya.

Howard Eisner (2001) menerusi artikelnya bertajuk "Bad Bosses: How to Cope if You Get Stuck With One" di dalam Majalah Tech Manager menyenaraikan 6 jenis bos yang teruk, iaitu:
-Bos yang tidak mendengar dengan baik.
-Bos yang bersifat autokratik.
-Bos yang enggan membuat sebarang keputusan.
-Bos yang cenderung mengambil kisah dan mencampuri perkara-perkara yang kecil dan remeh
temeh.
-Bos yang suka mencari masalah dengan sesiapa sahaja.
-Bos yang lebih berminat mendapat pujian atas kejayaan yang dicapai.

Walau bagaimanapun rupa dan perangai bos, anda sebenarnya mempunyai dua pilihan. Sama ada anda berterusan bertahan dengannya sehingga anda mencapai kejayaan yang melayakkan anda pula bergelar bos ataupun anda mengangkat kaki meninggalkan organisasi itu. Pilihan di tangan anda. Buatlah pertimbangan yang sewajarnya kerana mencari bos yang terbaik adalah sama beratnya kepada sesebuah organisasi mencari pekerja yang terbaik. Peranan anda adalah bekerja dengan baik, cekap, mencapai matlamat anda serta memajukan diri anda. Jika bos anda gagal membantu anda mencapai hasrat itu, apalah gunanya lagi anda terus berhempas pulas bersama-sama organisasi sebegini.

Anda perlu ingat peranan bos kepada diri dan kerjaya anda adalah amat penting. Jika anda mempunyai bos yang bersikap seperti pembimbing, pengajar, mentor dan juru-latih, anda pasti berjaya dalam mencapai matlamat anda. Jika sebaliknya, anda sebenarnya sudah membazirkan umur singkat anda kepada sesuatu yang menjahanamkan diri anda sahaja.

Bos lahir daripada pelbagai sumber. Ada orang yang berhempas pulas dari bawah, meniti tangga kerjaya dan akhirnya menjadi bos. Ada yang masuk sahaja ke dalam organisasi, terus sahaja menjadi bos, biarpun umur dan pengalaman baru setahun jagung. Ada juga yang menjadi bos secara kebetulan ataupun dengan tidak sengaja. Bermacam-macam lagi cara seseorang itu mendapat gelaran bos.


P/S: Banyak perkara yang telah aku pelajari....antaranya jauhi 'Bodoh Sombong'...semoga dapat dijadikan pengajaran untuk aku....

"Orang Berakal, Apabila Diam Ia Berfikir...
Apabila Berkata, Ia Mengingatkan...
Apabila Melihat, Ia Jadikan Pengajaran..."

Photobucket

Rabu, Mac 25, 2009

Earth Hour..



Eermmmmm....korg tahu kan EARTH HOUR?? 28hb nie..so jom la sapport reramai...off kn lampu selama 1 jam dr 8 mlm smpai 9 mlm...aku pn nk join gak..aku dah daftar dh kat www.earthhour.org/malaysia nak tunjuk bahwa aku nie insan perihatin t'hadap isu k'panasan global nie...jom lar..tu juga bole membuktikan yg kita nie alert tentang isu nie...ala sejam jer..bukan lama mana pn..

Ingat!!!!!!!!! 28 Mac 2009........

Photobucket

Jumaat, Mac 20, 2009

Dilema Seorang Kuli.

Dilema Seorang Kuli.
Bila aku tak buat kerja,
Aku pemalas.....
Bila bos tak buat kerja,
Dia sibuk.

Bila aku main telefon,
Aku salah guna kemudahan.
Bila bos main telefon,
Dia menguruskan hal perniagaan.

Bila aku baca suratkhabar,
Aku buang masa.
Bila bos baca suratkhabar,
Dia mengikuti perkembangan semasa.

Bila aku memerintah,
Aku besar kepala.
Bila bos memerintah,
Dia berwibawa.

Bila aku buat sesuatu tanpa disuruh,
Aku nak tunjuk terror.
Bila bos buat benda yang serupa,
Dia memang terror.

Bila aku berhenti kerja,
Aku mencari susah.
Bila bos berhenti,
Yahoooo...Aku lagi ler suka!!!!!!!!!!!



BOS yg adil dalam mentadbir organisasi... akan sentiasa dikenang dan diingati... dan kehilangan yg amat2 terasa....

tetapi bila BOS yg kurang adil dlm mentadbir organisasi ....
pemergian tidak terasa impak langsung... maksudnya... hahahaha... aku suka...

P/S : Pesanan ini untuk diri sendiri hopefully..kalau aku ada rezeki jadi bossss nanti, aku jadi bos kesukaan ramai, bukan bos cercaan ramai....huhuhu.......


Photobucket

Ahad, Mac 15, 2009

EASY


A note to ponder..of how easy and difficult it is.

Just a piece to ponder, of how true it is, of what's happening...before & after..for you & me & us. Even though it may be easy, somehow..it is difficult too, at some point.

Easy is to get a place in someone's address book.
Difficult is to get a place in someone's heart.

Easy is to judge the mistakes of others
Difficult is to recognize our own mistakes

Easy is to talk without thinking
Difficult is to refrain the tongue

Easy is to hurt someone who loves us.
Difficult is to heal the wound...

Easy is to forgive others
Difficult is to ask for forgiveness

Easy is to set rules.
Difficult is to follow them...

Easy is to dream every night.
Difficult is to fight for a dream...

Easy is to show victory.
Difficult is to assume defeat with dignity...

Easy is to admire a full moon.
Difficult to see the other side...

Easy is to stumble with a stone.
Difficult is to get up...

Easy is to enjoy life every day.
Difficult is to give it real value...

Easy is to promise something to someone.
Difficult is to fulfill that promise...

Easy is to say we love.
Difficult is to show it every day...

Easy is to criticize others.
Difficult is to improve oneself...

Easy is to make mistakes.
Difficult is to learn from them...

Easy is to weep for a lost love.
Difficult is to take care of it so as not to lose it.

Easy is to think about improving.
Difficult is to stop thinking it and put it into action...

Easy is to think bad of others
Difficult is to give them the benefit of the doubt...

Easy is to receive
Difficult is to give

Easy is to keep a friendship with words
Difficult is to keep it with meanings

Easy is to read this
Difficult is to follow it



Jumaat, Mac 13, 2009

Kata-Kata ............


"Jangan takut melanggar pantang
jika pantang menghalang kemajuan.
Jangan segan menentang larangan
jika yakin kepada kebenaran.
Jangan malu mengucapkan keyakinan jika percaya kepada keadilan.
Jadilah bangsa yang bijaksana. Memegang tali memegang timba. Memiliki ekonomi mencipta budaya. Menjadi tuan di negara merdeka."
- Dato' Dr. Usman Awang -




Cerita Hari Jumaat....

Hari ni persiapan terakhir untuk mesyuarat esok...bersemangat gak buat keja sebab terbayang seronoknya tugas dah selesai. Banyak yang dipelajari selama setahun tu. takdak lerr rasa ralat sangat. sekurangnya dah tau selok beloknya...Lepas ni giliran sapa lak yang kena....
Selamat bertugas yaa..rakan-rakan...



Tengok tu...persiapan rapi hasil kerja Yati n Ilah...Wahh..kelassss hangpa.....


Ini lak penangan Maz n rakan2 setugasnya...Wahh...ini kes save budget lah ni..main balut ngan ketas minyak je ni....!! Takpa janji tetap Vogue!!! Tima kasih ya sudi bertungkus lumus sama2... bab2 hadiah ni hang memang pakar.......

Terima Kasih Rakan-Rakan....Seronok bekerja dengan hangpa semua!!! Yang penting Happy... Tapi awat la ni dah tak hepi2 nooo......Lu Pikirlah Sendiri.......

Selasa, Mac 10, 2009

Surprise!!!!!!!!!!!Surprise!!!!!!!!!!!Surprise!!!!!!!!!!!Surprise!!!!!!!!!!!

Hari ni kan..terharunya dengan budak2 kelas aku ni. depa sambut birthday aku. Mana depa tau birthday aku????? huhu... padahal tak penah lak aku dedahkan kat depa. Pandai betol depa amik hati aku yang sekupang ni. heheh.....
"untuk Anak murid aku kelas 6F...Terima Kasih tidak terhingga. Cikgu doakan hangpa semua berjaya dunia dan akhirat. Cikgu amat berbangga dengan hangpa semua, Hendaknya penghargaan untuk guru2 hangpa yang seterusnya..tak hilang. GUru2 bukan mengharapkan apa2.. cuma ingin hangpa semua jadi manusia yang berbudi pekerti tinggi". Sekali lagi...Terima Kasih....


inilah antara muka2 gembira yang merencanakan surprise kat cikgu dia. Walaupon cikgu depa bole diibaratkan bagai 'ibu tebuan' depa tetap sayang kat cikgunya.
Errrrkkkkkk.....Yekerrr Sayanggggg...
Yer ke hangpa semua sayang cikgu murid2?????
















untuk zulkhairi,azri,nabil,zaidani,rofiq,hazwan,suharmin,shahmizan,yesu,jeevarani,nabila,
amira,siti,geetha,yogeswary,meena,azaharri,Tamilasai,

TERIMA KASIH SEMUA......

Isnin, Mac 09, 2009

Edisi Lepas Geram..

Geram betol aku hari ni ngan sorang manusia tu.....ada ke patut tanpa salam..tanpa selamat main redah je kelas aku macam orang meroyan...menengking2 murid-murid kelas aku!!! Hello...kalau ya pon nak tunjuk kuasa..nak tunjuk hang melaksanakan tugas 'besar' hang tu...janganlah kurang ajar macam tu sekali. Tak nampak ke aku terpacak dalam kelas tu...tahu lah aku jaga anak-anak aku. tak payah hang rajin2 mai meroyan dalam kelas aku. Kalau ya pon nak meroyan, reti2 hormat orang dalam kelas tu..kurang2 ketuk pintu dulu sebelom marah budak2 tu.....
Ini kes takdak akai ler nihh...Aku sendiri ajar anak murid aku..nak masuk kelas bagi salam...mintak izin manusia dalam tu dulu. jangan macam pencuri. Elok sangatlah hang buat macamtu....aku bole jadikan hang contoh pada anak murid aku...supaya tak bersikap kurang ajar macam hang!!!

Geram sungguh hari ni....dah lerr birthday aku...Kalau tidak, hang memang kena tumbuk ngan aku dah. Geram aku manusia kurang ajar macamni. Kalau ya pon hang ketua...reti2 gak pandang bawah. hormat sesama kawan2, hang dulu pon sebelum naik pangkat, setaraf kami gak...teman tapi mesra kami. tapi sejak naik pangkat ni...meroyan tahap dewa2 tu apa kejadahnya. Dah la berpenyakit....buat orang doa hang mati cepat tu apa kes...
Hang tau...sampai tingkat tiga blok sebelah dengar sora hang menjerit2 dalam kelas aku... terbakarnya hati aku masa tu tuhan saja yang tau.

Aku ingat aku sorang ja..di 'kuli'kan hang...rupanya ada jugak org lain yang dh kena. main redah kelas orang tak hormat guru langsung. Kalau dah rajin sangat pi lah tegur murid2 kat luar kelas tu....yang di dalam kelas jangan kacau. tau lah guru tu buat keja dia. ini hang pulak rajin. Sejak bila rajin taktau lah....

Sikap hang ni menunjukkan hang ni banyak kelemahan...serba serbi tak reti. tapi yang herannya..bodoh sombong lak tu. teguran orang takmau terima.

Meluat aku....bukan aku saja...Hang saja yang tak sedar. Lu Pikir lah Sendiri!!!!!!!!!!!!!

Rahsia Kelahiran Rasulullah

Untuk Renungan Bersama...

“ Rasulullah SAW Sumber Limpahan Rahmat”

”Kelahiran Rasulullah SAW merupakan satu peristiwa sejarah yang paling besar dan paling agung yang pernah berlaku di dunia ini. Tiada sejarah yang lebih besar, penting dan agung selainnya, sama ada sebelum atau sesudahnya. Ia adalah sejarah yang telah merubah watak dan peradaban manusia.

Justeru itu, sejarah Rasulullah SAW adalah satu peristiwa yang luar biasa, mengandungi rahsia-rahsia dan perkara yang tersirat pada setiap yang ada hubungkait dengannya walau satu titik, lebih-lebih lagi satu huruf dan satu perkataan. Padanya terkandung rahsia Tuhan yang patut kita kaji dan serlahkan. Mari kita cungkil rahsia dan hikmah di sebalik tarikh kelahiran baginda iaitu:

Sebelum Fajar, Isnin, l2 Rabi’ul Awwal, Tahun Gajah.” Kedatangan Rasulullah SAW membawa rahmat.

Sebelum fajar bererti kegelapan sudah akan berakhir dan cahaya adalah umpama rahmat Allah yang akan menjelma. Isnin dari bahasa Arab bererti dua.

Di saat kelahiran baginda, akidah manusia sudah rosak kerana sudah lama ketiadaan Nabi dan Rasul. Hanya dua yang mengenal Tuhan; Zat Tuhan itu sendiri dan baginda Rasulullah SAW. Itulah isyarat dari Tuhan di sebalik kelahirannya pada hari Isnin. Justeru, keIslaman seseorang hanya sah apabila dia mengakui dan menyebut kedua-duanya.

Jika dirujuk pada malam, ia adalah kemuncak kegelapan.

Ertinya waktu kelahiran baginda, segala perkara negatif berada di tahap puncaknya.

Jika dirujuk pada siang, ia adalah seterang-terang cahaya matahari.

Ertinya kedatangan baginda membawa rahmat dari Tuhan untuk segala alam, bukan hanya untuk manusia, bahkan binatang, kayu kayan, batu batan dan seluruh ciptaanNya. Berkat cahaya rahmat itu, seluruh makhluk mendapat pembelaan dan tidak boleh diperlakukan sesuka hati.

Jika dirujuk pada bulan, ia adalah kemuncak bulan dalam setahun.

Ertinya baginda adalah penutup dan kemuncak para Rasul. Rasul terdahulu didatangkan untuk sesuatu kelompok dan zaman sedangkan Rasulullah SAW didatangkan untuk semua etnik, berlanjutan hingga berzaman.

Jika dirujuk pada bintang, ada bintang 12 yang mana ia adalah bintang yang paling terang di antara beribu bintang yang ada.

Ertinya kelahiran Rasulullah SAW membawa syariat yang lengkap, petunjuk dan rahmat yang lengkap dari dunia hingga akhirat. Ajaran yang dibawanya paling sempurna berbanding ajaran Rasul-Rasul sebelumnya.

Rabi’ dari bahasa Arab bererti musim bunga.

Kedatangan baginda menjadi contoh akhlak yang mulia dan akhlak yang agung adalah umpama bunga yang cantik dan indah di awal musim bunga.

Tahun Gajah. Ia dikaitkan dengan Abrahah dan tentera bergajahnya dari Yaman. Sewaktu dia menyerang Ka’bah, dia telah merampas harta benda termasuk kambing-kambing bapa saudara baginda, Abu Thalib dan datuknya Abdul Muthalib. Akhirnya Abdul Muthalib keluar lalu bersemuka dengan Abrahah. Beliau meminta supaya dipulangkan semula kambingnya kerana ia adalah miliknya. Manakala tentang Kaabah, beliau berkata terpulanglah kerana Ka’bah itu bukan miliknya tetapi milik Allah.

Jadi, di sini, terbuka rahsia bahawa keluarga Rasulullah saw masih beragama dengan agama Nabi Ibrahim. Ertinya keturunan baginda terpelihara, bersih dan dijaga oleh Allah.

Sumber: http://aboutmiracle.wordpress.com

HappY BirthDay To Me...!!!


zwani.com myspace graphic comments

Semoga hidup aku lebih diberkati..........
Hurrrrmmmmmm.....
Birthday yang ke brapa tahun ni????

Jawapan: Yang ke-19 kot....hehehe..

Antara peristiwa yang berlaku pada tarikh ini ialah....
  1. 9 Mac merupakan hari ke-68 (hari ke-69 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory. Tinggal 297 hari sebelum memasuki tahun selepasnya.
  2. Hari ini juga merupakan Hari Baron Bliss di Belize.
Selain itu pada tarikh ini juga berlakunya peristiwa-peristiwa berikut:
  • 1841 - Mahkamah Agung Amerika Syarikat memutuskan bahawa orang-orang tawanan Afrika yang merampas La Amistad, kapal perdagangan hamba rentas Atlantik, telah dijadikan hamba abdi secara haram.
  • 1842 - Opera Giuseppe Verdi Nabucco dipersembahkan buat kali pertama di Teatro alla Scala, Milan.
  • 1862 - Pertempuran antara kapal perang berperisai USS Monitor dan CSS Virginia berakhir dengan seri dalam Pertempuran Hampton Roads.
  • 1932 - √Čamon de Valera dari Fianna Fail mewarisi W.T. Cosgrave dari Cumann na nGaedhael sebagai Presiden Majlis Eksekutif Negara Bebas Ireland.
  • 1945 - Perang Dunia Kedua: Satu serangan bom terhadap Tokyo memulakan ribut api yang membunuh 100,000 orang.
  • 1959 - Anak patung yang paling laris di dunia, Barbie, muncul buat pertama kalinya di Pesta Mainan Antarabangsa Amerika di bandar raya New York.

Sumber: Wikipedia.

Bulan ini juga birthday rakan-rakan ku yang tersayang...
1. Mc Nie - 11 Mac
2. DrLalat - 11 Mac

Happy Birthday Yaa....!!!

p/s: Terima Kasih Haslinda Jesni kerana tiap tahun ingat My Birthday!!


Ahad, Mac 08, 2009

Tugas yang hampir selesai.Yahoo....

Minggu ni..minggu terakhir aku jadi 'menteri kewangan' yang mengira duit orang lain semata. Lepas ni aku rasa bagaikan aman...tenang....
kenapa??? Bukan sebab berhutang Ahlong lahh. Tapi urusan keja. Untuk itu juga aku begitu bersemangat buat persiapan untuk menyerahkan tugas pada orang yang 'bakal bernasib baik' nanti. Sapalah orang itu....
Sapa pon aku tak kisah..yang penting aku dah selamat sebab sudah setahun berkhidmat tunggang langgang. Sampai ranbut pon luruh tak tak abis2 lagi ni. Sudahlah...pening tau pikir hal duit orang ni. kalau duit sendiri...best jugak!!!
Oleh sebab aku pikir ini perkhidmatan ku yang terakhir aku dah siapkan sijil yang cantik molek untuk AJK memandangkan aku pon akan dapat gak sijil penghargaan tu. Terharu rasanya. Sudahlah..jangan terharu biru ke apa...takmau pikiaq dah!!!!
Yang penting sekarang 'KITA ENJOY'...........yahuuuuuuuuuuuuuuu..............!!!!

Khasiat Petai

Strok.
Berdasarkan penelitian yang diperolehi daripada The New England Journal of Medicine mendapati amalan memakan petai setiap hari berupaya menurunkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40 peratus.

Merokok.

Petai dikatakan berupaya membantu individu yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, kalium dan magnesium yang terdapat di dalam petai dikatakan berupaya membantu tubuh sembuh cepat daripada ketagihan nikotin.

Anemia.
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, petai berupaya menstimulasi pembentukan sel darah merah sekali gus mengurangkan derita pesakit anemia.

Sembelit.

Petai memiliki kandungan sera yang tinggi. la membantu memudahkan proses pencernaan sekali gus mengelakkan masalah sembelit.

Kegemukan.
Hasil kajian yang dilakukan oleh Institut Psikologi Austria, mendapati tekanan yang dialami akibat kerja menyebabkan ramai yang memilih coklat untuk mengurangkan tekanan. Begitu pun, makanan tersebut sebenarnya membuatkan anda berhadapan dengan masalah kegemukan. Amalan memakanan petai berupaya mengatasi masalah kegemukan.

Depresi.

Petai dipercayai dapat mengurangkan depresi. Ini kerana ia mengandungi Trytophan yang berupaya merubah mood seseorang menjadi lebih relaks dan tidak tertekan.