Khamis, Julai 16, 2009

Kelas 4B

Kadang Kala Kekerasan Itu Perlu.

Aku laksana Hakim Yang Arif lagi bijaksana di kelas 4Baiduri tadi....
Menyelesaikan masalah dan isu pertelingkahan murid2 kecil ku.....
Kenapa yerr...agak sukar aku 'mengontrol' budak2 ni bbanding kelas tahun 6 aku tu.
Yang pasti aku masih belum sampai ati nak 'debik' budak2 ni sesungguh hati. Lagipun aku pikir...kelas ni aku hanya ajar mata pelajaran elektif saja, tak perlulah nak keras2 sangat. Tunggu depa jatuh ditangan aku untuk mata pelajaran teras, kalau kami ada jodohlah....
Masa tu sikit pon takkan ku beri muka...hahhah...
Walau bagaimana pun aku masih meletakkan disiplin murid perlulah tip top...sesuai dengan kelas bijak bestari. Menyahut seruan Cikgu Suddakar...bahawa smua guru adalah guru disiplin... Maka aku mengambil langkah ke depan...

Tengahari tadi aku menjentik (aku masih belum mahir menjentik kerana 2 kali pcubaan dlakukan)... lalu memulas telinga DAVE...dan THANESH...(pkara paling lembut aku lakukan utk kelas tu..hahaha)....
Bukan suka2...tapi sebagai pengajaran bahawa apabila sekelas, kita bsaudara...jadi tak perlu bertelingkah....sampai mcarut2....mnangis2...
Sungguh menyedihkan, apabila murid sekecil itu sudah pandai berdendam sesama sendiri dan ada yg menjadi penghasut.....(katanya ibubapa bpesan 'jgn kwn ngan si polan si polan..sbb bla bla...)
Maka sekali lagi aku berceramah sebab dan akibat perbuatan depa...
Di akhir ceramah aku minta depa bsalam dan bpelukan, tanda kemaafan. (rakan2 sekelas btepuk tangan dengan aksi peluk memeluk tu). tanda sokongan. Thanesh masih belum ikhlas....

Maka aku katakan...dua2 kamu sama kaum...tidak malukah rakan2 bangsa lain lihat kamu bgaduh. Aku pon taktau..wajar ke tidak aku kata mcmtu. Aku cuma nak depa pikir kita perlu bkawan dan menghormati smua org.
Sebab murid tsebut terus terang mengaku si polan si polan saje kawan dia. Dia takmau bkawan dgn yg lain. Yg lain smua bukan kawan dia.
Adakah jaminan rakan yg diagung2kan tu akan mnolong dan sntiasa bsama kita selamanya? Jika tiada jaminan haruslah kita bbaik2 dengan smua org..tak kira bangsa dan agama.
Murid aku tu sama bangsa tapi blainan agama. Masalah selesai untuk hari ini.

p/s: aku heran kenapa tiap kali aku masuk kelas ni...aku bagaikan polis...bagaikan hakim...maka P&P yang aku rancang digatung tak btali.....Sudahnya tadi stok gula2 'love' aku terpaksa dihulurkan lagi untuk budak2 tu....Bahagianya tengok depa tsengih...

7 : KoMen:

Rona Realiti berkata...

katakan 1 MALAYSIA pada mereka...

J@i berkata...

hehe budak2 mcm2 ragam.

J@i berkata...

hehehe budak2 mcm2 ragam

jai.jezz ^.~ berkata...

ermm.. kekadang kekerasan tu amat perlu skali.. *wing*

~ShiMa~ berkata...

RonaRealiti : Itulah yg sedang aku usahakan...gagasan 1 malaysia....

J@i : Yaa..budak2..hari ni bgaduh, esok bgelak ketawa smula...tapi yg payah kalau dracuni org dewasa.

jai.jezz : Aku pon rasa camtu gak.Cuma kena tambah sayang2 skit. Agak ssuai utk diaplikasikan pada budak2 sekarang.

manje berkata...

salam chekgu

hehe karenah bdk2 skrg kkdg sukar dijangka...
moga cikgu kuat menghadapi sumenya :)

~ShiMa~ berkata...

manje: Mmg macam2 kerenah budak2 ni. Kalau tak sabar, boleh biol kepala cikgu. kiter dah singgah blog manja tadi.