Jumaat, November 20, 2009

Airmata...

Aku berasa sedih bila sorang rakan memberitahu yang aku disalahkan sbb kputusan peperiksaan akhir tahun kelas tu jatuh. Aku dikatakan tidak mengajar. Tuduhan tu berat sungguh rasanya. Bagi seorang guru kalau dikatakan 'tidak mengajar' sangat berat hukumannya tu, pasal mengajar adalah business utama kami. Aku terlalu sedih sbb itu bukan diri aku yang sebenar. Sampai migrain aku pikir hal tu semalam. Yang aku bertambah sedih boss aku langsung tak berbunyi suara untuk mempertahankan guru2 dia. Diam maknanya dia bsetuju dengan tuduhan parent tersebut. Takkanlah boss tak kenal orang2 bawah dia, taktau mcmana dia jalankan tugas.......
Kalau setakat komplen parents, aku tak rasa sedih sangat. Tapi aku berganda2 sedih dan sakit hati bila dalam meeting tersebut 'boss2' aku langsung tak ptahankan orang bawah dia.
Kenapa aku ni pemalas ke orangnya.... aku ni tak masuk kelas ke....
Aku tak boleh terima la tuduhan mcm ni....
Kalau aku mmg yaa..jenis tu...mungkin aku tak kisah..........
Aku katakan pada panitia aku....yang aku belajar untuk 'lepaskan diri sendiri'....dari kes ini. Mcmana?? aku beri saja markah tinggi2 supaya parents puas hati walaupon anak dia tak reti menjawab. Apa aku peduli, yg penting aku terlepas. Tapi aku tak sampai hati untuk menjahanamkan masa depan anak murid aku. Tention sungguh aku rasa.........tertekannya.
Geram dengan orang atasan....
Mujur panitia aku dan guru2 lain memahami.....dan menenangkan aku.....
Bila semua dapat A tak ada pon yang ucap tahniah ke...cakap cg. mengajar bagus ke apa. Bila ada yg gagal..mula salahkan cikgu. Kdgkala ibubapa tak faham bahawa sikap dan kemahuan murid untuk belajar sangat penting. Bukan bgantung pada cg yg bagus saja.

Dalam kesedihan hati aku tentang hal tersebut........aku melayan keputusan peperiksaan murid kelas tahun 6 aku....
Kesedihan yang tak dapat ditahan2 bukan pada result kelas tahun 6 aku, tapi lebih kepada kelas murid2 pandai tahun 3 tu.
Murid tahun 6 aku....aku sungguh bangga dengan pencapaian depa. 17 orang lulus subjek aku. 2 orang lulus keseluruhan. Hanya guru yang penah mengajar kelas akhir yang tak reti membaca n mengira saja tahu mcmana gembira dan bangganya hati cikgu bila anak murid yang kita tau setakat mana kemampuan depa...akhirnya lulus peperiksaan. Perasaan yang sama macam murid kelas nombor 1 dapat 5A. itulah yang aku rasa.
Tahniah juga utk guru2 mata pelajaran lain yg ajar kelas aku...aku paham untuk dapatkan 2 org tu bukan kerja yg mudah bagi kelas akhir yang serba-serbi kekurangan. tahniah kita dah berjaya.
Akhirnya terbit dari mulut aku untuk boss 'itulah hasil cikgu yang tak penah mengajar'........

Hari itu jugak aku mendapat ucapan terima kasih dari bbrp org ibu anak2 murid kelas tahun 6 aku. Terharu rasanya bila ada yang memeluk & mencium pipi aku. Katanya sbb menjaga anak depa sungguh2!! Maka airmata cg shima yang ddalam ksedihan berderai tak dpt2 dtahan lagi.......
Perjuangan untuk tahun 2009 dah berakhir.......
Yang dinanti tentang peperiksaan pon dah berakhir.........
Tahniah kepada semua yang berjaya.....
Yang tidak berjaya kali ini....harapnya lebih berusaha kerana ini hanyalah langkah pmulaan. Masih banyak tapak atau anak tangga yang perlu didaki untuk menjadi manusia yang berjaya.

Khas untuk murid kelas aku...jangan sesekali berputus asa. Cg. akan selalu meridui kamu semua. Sbb 3 tahun cg. jaga kamu semua. Mesti cg. akan terbayang2 muka kamu smua nanti. Cg akan sentiasa doakan kamu semua berjaya dalam hidup dan menjadi manusia yang berguna.
Jika ada masa lapang jenguklah cg. disini.
Janji Cikgu

Hidup seorang guru sungguh bahagia
Terkenang jasa diluput tidak
Tapi pena orang luar
Bila berbicara soal guru
Aku menjawab tenang

Orang kata guru itu payah
Siang pergi malam kerja
Aku kata guru itu mudah
Siang bergaji malam bahagia
Pagi tak pernah rugi
Malam tidurpun selesa

Orang kata guru itu penat
Gaji tak seberapa kerja berlambak
Aku kata guru itu rehat
Mengajar tak seberapa tapi penuh berkat
Kerja sekerat-sekerat pahala penuh sendat
Ilmu yang dicurah tak dapat disekat
Makin dicurah makin mendekat

Orang kata guru itu sungguh bosan
Setiap tahun muka sama setiap bulan
Aku kata guru itu singguh riang
Sekali berkata murid ketawa girang
Bila berjaya murid terus menjulang
Jasa bakti tak pernah hilang

Orang kata guru itu sepi
Dihumban ke dalam hutan seperti tiada penghuni
Lebih-lebih lagi Ulu Banat tak bertepi
Aku kata guru itu "happy"
Jasa bakti dipercayai
Masuk kedalam hutan untuk berbakti
Pada bangsa anak pertiwi
Agak kelak menabur bakti
Setelah keluar dari IPT

Orang kata guru itu susah
Orang berkereta mewah berbatunya rumah
Masih meminta agar dipindah, tak pernah kena
Aku kata guru itu senang
Kereta tak ada tak bayar hutang
Rumah sederhana berhati tenang
Tidur lena pencuri tak datang
Tak dapat pindah bukan penghalang
Menerus hidup seorang pejuang

Orang kata apa boleh dikata
Kalau hati sudah dimahkota
Janji guru janji dikota
Aku berkata itulah guru sungguh bertakhta
Jangan takut bila dikata
Janji kita harus dikota
Luput tidak diingat dikata.

Rabu, November 18, 2009

10 Cara Membina Motivasi Diri

Sebelum mengambil sebarang langkah, duduk sejenak. Tarik nafas panjang dan lepaskan sekali gus. Kemudian pejamkan mata. Beri salam kepada diri sendiri dan katakan, "Hai, engkau dijadikan bukan untuk berkeluh-kesah.” Kemudian bangkitlah dan cuba lakukan perkara-perkara berikut:


1. Perbaiki imej anda Cuba lakukan sedikit perubahan
Kalau selama ini anda tidak kisah kalau seluar yang dipakai sehingga seminggu dan tidak bergosok, cuba kali ini menukarnya selalu dan pelbagaikan warnanya. Jika anda wanita, tukar imej kusam kepada kemas. Elegan dan aktif. Perkemaskan juga wajah anda denga sedikit solekan ringan. Kenakan warna-warna ceria pada tubuh anda; pada baju dan tudung. Hiasi jari dengan sebentuk cincin untuk menambah seri. Jangan terlalu pendiam, tetapi jangan pula terlalu bising. Bersikap sederhana dan ringankan mulut jika orang meminta pendapat.


2. Lakukan senaman ringan

3. Senyum Senyum boleh mengubah segala-galanya.
Hadiahkanlah senyuman kepada seseorang, anda akan mendapat senyumannya balik.

4. Berfikiran positif
Berfikiran positif membolehkan minda anda mengeluarkan arus alpha iaitu arus kecemerlangan untuk membina kejayaan. Berfikiran positif juga membuatkan perkara yang sukar menjadi senang, masalah bertukar menjadi peluang, masa depan kelihatan lebih cerah dan insyaAllah rezeki pun akan meluas. Fikiran-fikiran positif itu adalah doa berpanjangan yang kita panjatkan. Selama kita berfikiran positif, selama itulah menjadi satu pengharapan yang amat besar terhadap ALLAH.

5. Dapatkan tidur yang mencukupi
Rungsing dan marah-marah kadangkala disebabkan keletihan akibat tidak mendapat rehat yang mencukupi. Tidur yang tidak mencukupi akan mencetuskan arus theta atau arus delta, dua arus kemunduran.

6. Luahkan pada seseorang
Anda memerlukan seorang sahabat ketika anda berasa tidak stabil seperti ini, bahkan dalam suasana yang biasa pun anda memerlukan seorang sahabat.

7. Curahkan di atas kertas
Curahkan semua yang merunsingkan fikiran anda itu ke atas kertas. Curahkan segala-galanya tanpa tertinggal satu pun. Kemudian bakar dan hanyutkan ke sungai. Terasa lega.

8. Bersedia untuk berubah
Jangan teragak-agak untuk melakukan perubahan. Jika orang lain boleh, mengapa anda tidak? Apa istimewanya orang lain, sedang anda juga makhluk ALLAH yang dikurniakan dengan pelbagai kelebihan dan keistimewaan tertentu.

9. Cari kegemaran baru
Sesetengah daripada kesukaan kita akan sampai kepada penghujungnya. Hobi juga begitu. Maka apabila anda mula merasakan hidup ini mulai kosong carilah kegemaran-kegemaran baru. Tidak salah bermain game misalnya, untuk melihat adakah minat anda boleh tumbuh di sini.


10. Bertegaslah
Bertegaslah dengan diri anda sendiri. Apabila anda mengambil satu-satu keputusan anda berpegang teguh pada keputusan itu dengan meletakkan sepenuh kepercayaan bahawa anda akan berjaya.

Selasa, November 17, 2009

Hari-Hari Terakhir Murid-Murid Aku........

Pejam celik pejam celik rupanya lebih 2 purnama sudah budak2 6F berada dibawah tampuk penguasaan aku. Megah sebentar aku selama pemerintahan kelas ni. Aku menjaga kelas dan seisi kelas tu bagaikan emas segunung.
Entah kenapa aku rasa sayu pulak....terbayang2 wajah2 depa yang ala-ala tu.
Lepas ni adakah nakhodanya akan merindui depa?? Oowhhh..tidak..tidak...tapi tak mustahil.
Ya sekarang pon nakhodanya sudah sedih dan pilu gitu......

Tapi kalau sedih mengapa masih berleter panjang 5 KM, dengan sekalian umat 6F walaupon di hari-hari terakhir mereka???
Jawapannya....macamana nakhodanya tak berleter panjang kalau datang sekolah pensel sebatang pon tak dibawanya. Datang melenggang bagai itik pulang petang. Datangnya dengan harapan hanya untuk tackle awek2 sebelum sekolah mula bercuti. Datangnya hanya untuk bersembang2 tentang foundation, maskara, lipstik......

Wahhh...ini sudah melampau.....!!!!!!!!
Maka hari-hari terakhir mereka tetap dileteri.
Lengkaplah sudah..dari awal tahun hingga ke hari2 terakhir.....cikgunya beleterrrrrrrrrrrrr tak henti. Banyak sungguh ilmu yang nak diperturunkan...

Khamis, November 05, 2009

Kembali bersiaran...........

Lamanya aku tak jenguk blog daku ini. Apa barang yang aku BZ sangat pon taktau lah. Yang pasti sungguh BZ, tak terkata. Biasalah hujung2 tahun, nak tutup kedai ni macam2 yang nak disetelkan.

Aku temankan budak2 aku lawatan ke KL. lepas tu balik terus sibuk ngan peksa akhir tahun, kelam kabut mark paper untuk keputusan, nanti nak buat kenaikan kelas. Lepas tu sibuk dengan Hari Anugerah hujung minggu ni. Pendek kata agak sibuk lah jugak.

Ini gambar2 murid aku sepanjang lawatan tu. Macam2 perangai ada. Yesu Dass tu asyik nar ngan geng pompuan dia tu. Jgn nak dsuruh bkawan ngan budak lelaki, Tak hingin dia. Kawan pompuan dia gak dia cari. Yesu...yesu..


Nabila pandai nar bergaya. Macam2 pose dok ada. Lulus dah salah satu aspek kalau nak jadi artis ni. Yang sbelah tu Rofiq. Sungguh tak macho gaya dia. Gaya tu pon kena cg.shima suruh buat tu. Kalau tidak, membatu ja dia kat situ. Rofiq...Rofiq.....