Isnin, Mei 18, 2009

Kisah..........

Anak Murid ku........

Part 1.............

Minggu lepas mak Yesu Dass jumpa aku kat kantin. Bsembang punya lama. Mesra rakyatnya aku. Mak Yesu kerap gak jumpa aku....sampai macam2 cerita jugak la aku dapat tau. Pagi tadi dia cerita pasal Jeevarani yang dah lari ikut mak dia. Jeevarani tu anak sedara laki dia. Dgn Yesu Dass kira spupu lahh. Sejak tiggal ngan kuarga Yesu nilah si Jeevarani ni bsekolah smula. Skrg dia dah ikut mak dia smula. skolah pon mula nampak ponteng dah. Mak Yesu Dass ni ceritakan kerisauan dia tentang Jeevarani, budak tu dah lerr tak reti apa2. Takot orang wat jahat jer. Pasal keadaan tempat yang dia tggal skrg ni sangatlah terdedah kpd mcm2 kmgkinan.
  1. Walaupon dia dkatakan tggal ngan mak dia, tapi hakikatnya dia hanya dtggalkan buta je kat situ ngan mak dia, pasal mak dia kerap tggal merata tempat. Katanya teman lelaki. entahlahh!!
  2. Sbenarnya Jeevarani ada adik2..tapi smuanye mak dia dah jual sejak kecil. Salah sorang adik dia djual pada pasangan lawyer di KL. At least hidup tjamin dah. Tapi jeevarani sorang je mak dia tak jual. apasal taktau lahh..
  3. Kat umah yang tu dengar citer mcm2 org lelaki yg bukan2 dok ada. Mak Yesu kate..taik ganja dadah..malahan Aids pon ade situ. Aduh tbeliak jugak mata aku dengar. hopefully jgn lah apa2 blaku. then kwn2 pakcik dia yg keluar masuk umah tu smua tak senonoh. Samseng pon ade.hadoii....masalah nihh.....
  4. Kata mak Yesu lagi, org2 dlm umah tu hanya mpergunakan jeevarani utk buat kerja2 rumah, mcam org2 gaji tu. Hmm..aku ada bsembang ngan jeevarani, dia cakap dia tolong jaga budak kecik. baby kat umah tu.
Part 2....

alkisah...lepas je mak Yesu cerita hal Jeevarani yg sudah tak tggal ngan dia. Aku pon ajaklah bsembang2 ngan jeevarani tu.....macam2 aku tanya tapi aku tak sebutlah yg mak Yesu cerita. pasal aku nak siasat jugak. Mcam detektif conan lak!! Macam2 aku tnya...aktiviti harian dia lepas waktu skolah, keadaan rumah dia..macam2lah!!! Pasal aku ada selidik...Jeevarani ni sudah suka sama sorang lelaki. manalah tau kan..!!! Hadoiii.....mula miang dahh!!!!! Bahaya sungguh......
Aku buat2 bodo saja dlm sesi soal siasat tu.

Tiba2 keesokkan hari mak Yesu Dass jumpa aku lg masa aku terkocoh2 nak pi sarapan pagi. Dia tanya aku ada cerita apa2 ke kat jeevarani pasal apa yg dia beritahu tu. Katanya Jeevarani bagi tau mak dia yang cikgu kata macam2 kat mak dia. Hampeh sugguh. Main2 ngan nama aku. Bila masa aku sebut hal mak dia. Pandai putar belit ini budak. Mak Yesu kata ...mak pada jeevarani ni datang serang2 maki dia pasal cerita hal kuarga dia kat cikgu. Pulak!!!!
Aku nasihatkan suruh mak Jeevarani ni datang skolah jmpa cikgu sndiri, pasal ada aku pon nak soal latar blkg dia jugak, lagipun mak Yesu bukan lagi penjaga budak tu.
Peninglah kepala ngan budak2 ni..kalau aku tak ambik berat, dkatanya aku tak caring. Kalau aku dah ambik berat buat org nyampah lak. HIssssssssshhhhhhhhhhh....

5 : KoMen:

D'Rimba berkata...

Cikgu, nama pokok tu saya kurang pasti. Cikgu sudilah berkongsi ilmu jika tahu ya. Terima kasih.

Dato Paduka Masri berkata...

selamat hari guru....

shima berkata...

D'Rimba...kalau I tahu nama tu..I britahu.

DPM - TQ atas ucapan...

jus call me ida.. berkata...

ish..poning2.. anak nyer pun nak ikut perangai emak nya.. waduh..sabar jerla..

D'Rimba berkata...

Mari kita jadi pelengkap.........