Sabtu, Mei 16, 2009

Betulkah didikan ibubapa sekarang terhadap anak2?

Satu persoalan yg agak rumit....

Cuba kita renungkan @ perhatikan anak2 zaman sekarang. Manjakah anak2 zaman sekarang? Dalam semua hal apa sahaja kemahuan anak, dituruti. Sehingga ibu bapa lebih percayakan anak2 dari orang lain. Masih wajarkah didikan seperti ini? "menatang minyak yang penuh" @ "anak kera dihutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan". bagaimanakah mendidik anak dengan cara yang btl? kita sering kedengaran di media @ di dada akhbar tentang anak pukul ibu bapa, ibu bapa pukul anak, anak tidak menghormati orang yang lebih tua dan sebagainya....

Di sekolah contohnya... cikgu salah sikit, ibu bapa nak saman sek. tp, adakah semua masalah berpunca daripada guru???? di sekolah sendiri...ada kes guru dipukul pelajar...kes yg ckup mmbuktikan betapa lemahnya didikan dlm diri pelajar...
Buktinya....tadi kaum kerabat Tamilasai datang bkecoh2 dsekolah...oleh sbb aku guru kelasnya maka akulah dtujunya...jenuh jugak dengar ceramah tak bmakna tu.....
Sebab apa??? sebab kes kecurian barang kemas...aku menyiasat siapa dalangnya....kena lak mlibatkn murid kelas aku..maka tak selamatlah budak2 tu. smpai ke lubang cacing aku akan cari..so kalau tak bsalah jgn takot. Aku bukan mnuduh anak dia, yg nak emosi tak tentu hala apa hal!!! Pcaya sangat cakap anak...padahal anak dia suspect utama, sbb kes2 mencuri ni anak2 dia mmg pakar. Kalau tdak takkan beg duit aku pon dia boleh kebas tahun lepas. Bukan aku saja...cikgu lain pon kena jugak. Dari situ kalau btol mak sayangkan anak, nak anak jadi baik...dia bole saja serahkan pada guru untuk siasat...tak payah mendabik dada bukan main, bagitau anak dia baik bagus....
Menunjuk2 parut gengster dbadan...apa????? ingat aku takot!!!!!!! apa aku peduli........
huhhhh..takdak maknanya!!!!
Lega juga bila katanya dia nak tukarkan anak dia...aku angguk saja. Tapi berani potong jari dia takkan bsusah payah nak buat smua tu. so..aku masih menanti saat pertukaran tu!! tapi rasanya hampehh!! Cakap boleh lahh...

Aku pon tambah lerr sikit...saje nak BZ....aku cakap...anak puan skrg sudah pandai bcinta cintun ngan lelaki luar...sudah pandai merokok...dan minum arak....dan aku tambah lagi...adik dia sama kes macam kak dia, pandai seluk poket kawan senyap2 nak curi wang...mncuri dalam kelas...dibilik guru.... bla..bla...bla..
Meloponglah mulut ibunya dan kaum kerabat lain.....
Lain kali jangan menjerit kat aku menyatakan anak ini baik....anak itu jahat....Aku tau semuanya!!! Sbb bukan aku tak 'caring'....aku sentiasa "caring"...tambah2 kalau aku guru kelasnya...huhuhu....

kalau zaman dulu mak ayah kita hantar kita ke sekolah..siap bg amanah kt cikgu.."Kalau ank sy nakal..cikgu pukul lah..xda rotan pelempang pun boleh...." tp skrg...anda nilai sendiri.....

Walau bagaimanapun...tak smua ibu bapa begitu...ada yg masih bpikiran macam bapak2..mak2 zaman dulu...Contohnya macam ibu bapa Zulhelmi...kes bergaduh...siap bpesan lagi pada aku.."apa cikgu nak buat, buatlah...kami pcayakan cikgu." Wahhh....terharu dan bsemangatnya aku rasa. Mudah mudahan Zulhelmi brubah jadi anak yang baik.

Tapi apa kes ngan Saiful Rahman?? huhuh....Saiful...mak kamu kata..kamu anak yg baik, tapi kamu ponteng sekolah lengkap bpakaian skolah tapi melencong masuk kedai game....
Cikgu takleh buat apa dah..pasal cikgu tak mendapat kpercayaan ibu bapa kamu. Sebab...kamu ank yg baik dmata depa...
Cikgu hanya mampu phone mak bapak kamu..bagitau kamu dan adik kamu tak berada di sekolah!!!

3 : KoMen:

Cikgu Ayu berkata...

kita setuju...hanya cikgu sahaja yg memahami situasi di sek. Org lain pikir kerja cikgu ni senang jek...HP kita pun pernah kena rembat ngan bdk india ting 1, sedih sgt coz byk gambar2 dlm HP tu..bila panggil bapak dia dtg, bapak dia kata ank saya baik, dia xpercya ank dia yg curik padahal dah ada saksi yg nampak...alih2 buat report polis tau takut...dapat ganti HP yg br sebijik HP lama siap ada resit pbelian (takut HP curi)..skrg mmg masuk kelas xbwk h.bag pun

shima berkata...

cabaran2 gitu lah gamaknye yg buat guru2 tention giler babi kan...bila dh berada dlm bidang ni baru tahu duduk pkara sbenar. hadoi...cpt btambah kerepotlah...

jus call me ida.. berkata...

mmg sekarang ni terlalu ramai mak bapak yg ikutkan anak bukan anak ikutkan mak bapak.. kalau saya ada anak sendiri pun saya akan leave it to cikgu2 mendidik...bukan sembarangan org bleh jadi cikgu ni...