Isnin, Mei 18, 2009

Kemiskinan..........

Kemiskinan di bandar........

Sorang rakan membentangkan kajian yang dijalankan ttg sorang murid. Saat ditayangkan gambar2 keadaan tempat tinggal murid terbabit. Alangkah sedihnya...derita rasanya!! Sampai hati ibu dan bapa menganiaya anak2 sbegitu rupa. Ibu dan bapa sudah bcerai...skrg bapa kahwin lain tggal ddaerah lain, ibu juga sudah ada pengganti tp blum bkahwin lagi.Masih hangat bcinta. Anak2 seramai 5 org ditinggalkan bsama nenek. Anak2 masih kecil..2 org menengah rendah, 2 org sek rendah. Nenek sudah tua. tiada pndapatan. tak hairan nenek angkut cucu2nya mengemis masa cuti skolah. Ibu bapa murid tu pon tak bagi belanja. Sudahnya rumah yg ddiami sudah 3 tahun tiada letrik dan air. Makanan harian, kadangkala nasi atau roti bsama air paip....!! itupon kalau ada belas ihsan org ramai, adalah makanan..!! Adik yg kecil berusia 2 tahun, sejak kecil mbesar dgn susu tin yg tnyata tak ssuai utk baby. susuk tubuh anak2 tersebut..kurus kering. Stp hari nenek akan bawa bekas untuk ambil sdikit makanan RMT yg cucunya dpt. Mungkin itu sajalah makanan mereka utk sehari tersebut. Sblm pceraian budak2 tu masih cukup makan pakai. Tapi sejak dlepaskan pada nenek...sungguh terabai. Ibunya bekerja tapi langsung tak peduli kebajikan anak2. Insaf sketika..masih ada ibu yang sanggup membiarkan anak2nya yang dkandung yg dlahirkan hidup terbiar...sanggup menggadaikan masa depan anak2....
Ada anak yang di diagnostik kategori Khas...cadangan sudah dberi btahun supaya ibu stuju untuk tempatkan anak dikelas penddikan khas, tapi ibu taknak..alasannya..'jatuhlah maruah saye cikgu'.....sungguh pentingkan diri sendiri.
Keadaan rumah sangat daif. Setiap hari tidur bgelap. Rumah hanya dgunakan utk tidur semata2, untuk menanti hari malam, nenek dan cucu2nya akan duduk dtaman2 pmainan. Nenek dan cucu2nya bnasib baik..rumah flat yg dduduki skrg milik nenek. Tak dibebani dengan sewa lagi.
Mmandangkan kehidupan nenek dan cucu2nya...boleh dkatakan melarat...maka cadangan diambil supaya dlaporkan kes tersebut di kebajikan masyarakat. Semoga kehidupan nenek dan cucu2nya lebih terjamin.....
Begitu sekali ibu bapa aniaya darah daging sendiri. Apa perasaan ibu bapa tersebut..semasa makan agaknya....tak teringatkah tentang anak2...!!
Tuhan....bukalah hati dan minda ibu bapa murid2 tersebut......kasihan anak2nya!!!!!!!!!

0 : KoMen: