Selasa, September 08, 2009

TUGAS....

HARI PERTAMA

Hari pertama peperiksaan...aku ditugaskan di sebuah sekolah yg ramai calonnya. Aku ditugaskan menjaga bilik peperiksaan yang calon2nya merupakan kelas2 akhir gitu. Akhir dalam kata ringkasnya yang tidak cemerlang mcm calon2 pilihanlah. Biasalah kalau main ngan kelas hujung2 ni..masalah disiplin..amboi boleh buat cikgu darah tinggi. Oleh kerana cikgu ni dah masak ngan calon yg sbegitu....kita layan ajelahh.....yang penting hgpa jawab exam ngan jayanya.
Hmmm..calon yang aku jaga ni walaupon rankingnya akhir skali...boleh tahan jugak jawapan yang djawab. Bbanding murid kelas aku...ya ampun....kalau btanding sah2 murid kelas aku dikalahkan oleh depa hidup2.

Ok...aku telah djangkiti selsema..Maka mau tak mau terpaksalah aku pakai mask. Wahhh..aku laksana Power Ranjers jer men'round' satu kelas tanpa henti. nak tercabut kaki rasanya. Tobat aku takmau jadi pengawas dah...tak padan ngan bayaran. sakit kaki lagi azab. Yelah mana boleh duduk. kalau peksa 2 jam..2 jam lah aku ala2 catwalk dalam tu. Dah lerr hidung tersumbat. lemas dek mask lagi.
Aku harus pakai mask selalu...kementerian dah sdiakan mask siap ngan pencuci tangan antiseptik lagi. Mau tak mau aku kena buat, takot bjangkit lak kat budak2 tu lagi haru.

Oh..yaa....oleh kerana aku pakai mask..budak2 tu tak dapatlah nengok wajahku. Depa hanya dengar suara aku saja. Entah knapa aku suka dengan suaraku hari ni. Serak2 basah..yang sungguh rock. Tiba2 saja aku rasa macam Yuna pon ada hari ni. Aku suka suaraku hari ni. Sedap rasanya. ahakksssssss........

Oleh kerana aku geram gak kat calon2 yang ada yang nyanyi2 kecil...main kuis2 pensil. Depa bawak pensil untuk menulis 10 batang kau....itu yang boleh main kuis2 pensil bila dah siap menjawab. bila dah bmain2 macamtu....bisinglah jadinya. geram sungguh aku.

Ada sorang calon...dia asik nyanyi2 kecil sambil main2. (bila dia dah siap menjawab). tegur pon tak jalan kau. Aku ni naik juling mataku, asyik menjeling sikap dia tu. Sbb dia soranglah aku rasa macam ....lagi cepat abis peksa lagi aman aku rasa. hahaha...degil ya amat....
kalau aku ronda belakang....perangainya lagi sakan. Sudahnya aku asyik bdiri depan sajalah, nak pantau dia. Jenuh aku menjeling.

Tadi masa nak balik..sambil berlenggang-lenggok berjalan ke kereta....tiba2 aku dengar sorang budak memanggil2 'cikgu..cikgu...cikgu...bye cikgu'.....rupanya murid yang aku paling nyampah dalam kelas tadi. hahaha.......
Aku pon babai lerr balik. Pastu dia datang dekat aku kat kereta....dia tanya 'cikgu dari sekolah mana? 'tinggal mana?' Lepas tu katanya..dia nak ajak aku sembang2. Pulak...?? hahaha...aku kata..'cikgu selsema ni...mana leh sembang ngan kamu, takot berjangkit kang susah. Tunggu cikgu sembuh dulu baru sembang2 ok'.

Macam2 budak2 ni...........ada2 ajer....
Aku teringat murid2 kelas aku...macamanalah depa menjawab. Soalan agak mudah. Harapnya depa leh menjawab.

4 : KoMen:

Rona Realiti berkata...

haha...
standard bdk laki la..
mesti nk kenal ngan pengawas exam...

~ShiMa~ berkata...

To RONA:HMM..AKU PON BPIKIR CAMTU GAK. PANDAI SUNGGUH AKAL MURID LELAKI YERR..

reen berkata...

wahhh..jngn garang sngt cikgu..he..

sy lg ar tngah geram ni..
tengok cite QALISYA kt astro 105...
watak ustazah..tp pilih kasih..x elok cm tu kn..huhuhu..

~ShiMa~ berkata...

To REEN : itu bukan garanglah. Itu memberi amaran supaya suasana tidak terganggu.