Isnin, April 20, 2009

Aku Nak Powerrrrrrrrrr......

Petang tadi ni ada program motivasi kat sekolah...untuk murid-murid yang bakal exam. Penceramah tu sikit punya best......cekgu2 pon boleh ternganga mulut2 mendengar celoteh Encik penceramah tu. Pandai dia mainkan perasaan audien dia...bukan saja murid...bahkan guru2 pon ada yang sentap gak ngan isi dberi. Ada Ketawa...Ngeri...Takot....Sedih....
Perasaan kami guru2 yang turut sama dalam dewan tu pon terbuai jugak. termenangis gak la tadi. Adehhhh!! Murid2 pon menangis insaf tak mau2 lerr tadi. Hopefully keinsafan tu kekallah hendaknya. Amin!!!!!!
Dalam pada suasana hiba..insaf gitu..ada juga yang masih tersengih2...main2...!! Aduhh....Mau jerr aku tangankan..tumbukkan..budak2 macamni......Aku takleh tengok budak2 kurang hajar camni!!!! macam takde kesan langsung dengan kata2 nasihat penceramah tu. Takdak hati dan perasaan ke budak nihh......main2 ja hidup depa. masih lagi tak sedar diri.
Yaaa...aku terpaksa akur...takdak gunanya kalau cekgu2 kat skolah saja nak bentuk budak2 ni jadi manusia tulen kalau kat rumah takdak orang peduli. kedua2 manusia guru dan ibubapa perlu bersama2 kerjakan budak2 macamni. Kesian aku tengok anak2 murid aku yang bukan sahaja miskin harta...tapi jugak miskin cita-cita....!!! pernah ditanya.....besar nanti nak kerja apa??.....jawapannya...'macam bapak saya, sapu sampah majlis perbandaran....' oooowwwhhhh....berdesup darah cekgu geram..sedih pon ada, dengar cita2 macamtu. Bukan masalah hina/tidak....halal/haram keje tukang sapu tu. Tapi terus menerus pilih kemiskinan. Sekolah dalam bandar, tapi kalau nak dbandingkan 10x baik lagi sekolah kampung kat hulu mana2. Sekali lagi terpaksa akur....keadaan sekeliling yang membentuk murid2 tu....datang dari keluarga yang bermasalah..bukan masalah laki bini saja...bahkan masalah undang2 pon berlambak. Hanya doa yang tak putus2 mampu cekgu berikan.
Kesian anak bangsaku...taktau dah nak tolong macamana lagi....kalau murid tidak berkehendak.

3 : KoMen:

Mr Jon berkata...

Cikgu... jgn mengalh terus bagi motivasi kat budak2 mcm ni....
Bukan apa kadang2 persekitaran dorang tak membantu dorang berubah....

shima berkata...

Mr Jon : Yaaa...itu yang termampu.... Selalu saya katakan pada murid...'hari ni cikgu nak bagi kamu duit, tapi duit ni hanya akan kamu cash, 20 tahun lagi'..itu pon masih tak mampu tarik minat.

Mr Jon berkata...

Hahahahahahaha..