Jumaat, Januari 09, 2009

Muridku..

Assamualaikum........
Hari ni nak bercerita tentang anak murid aku yang bernama Hazwan.....
Tahun lepas masa aku dapat budak2 nie....si Hazwan ni punyalah lemah. Mengeja pon tak pandai. Nak bagi dia bercakap ibarat dlm mulot dia ada ketoi mas gitu. Tention???? ooowwwhhh...sudah tentu!!!!! Tapi Hazwan ni baik budaknya...pendiam..hormat cikgu....rajin ke sekolah....tak penah timbulkan kemarahan baik guru2 atau rakan2. Dek kerana kebaikan yang terlampau tu lerr aku rasa sedih bila dia tak pandai (sekurang2nya membaca) macam orang lain........
Sudahnya Cikgu Shima menambah kedut lagi sbb dok pikir mcmana nak tolong Hazwan ni. Adik dia si Syafik dulu aku penah ajar jugak...sama masalah ngan Hazwan...memang nampak la ciri2 cam murid Khas.
Aku saja2 jerr ugut2 dia..."Cikgu bagi masa 3 bulan untuk belajar mengeja, lepas 3 bulan Cikgu nak dengaq Hazwan eja". Itu ja perintah aku. Oleh sebab kata2 Cikgu Shima adalah perintah mau tak mau dia kena buat gak. tiada pilihan....tiada talian hayat!!! Semua budak2 kelas tu tau dah pasal ni. Selain memaksa dia mengeja depan aku....aku jugak bagi buku2 cerita...untuk Hazwan baca aku gak lantik 'guru kecil' yang bertanggungjawab mengajar Hazwan. Kalau dalam masa 3 bulan Hazwan masih tak reti eja...'guru kecil' tu yang akan bertanggungjawab.
Pernah satu hari tu....aku paksa ala2 komunis suruh dia eja dan baca buku cerita depan aku. meleleh2 airmata..air idong dia...bila dia tak dapat eja satu perkataan yang panjang. Ini yang lemah..main nangis2 lak....huhuhu...
Sbenarnya smua murid dalam kelas tu aku asik test bacaan depa. Bukan apa..takmau depa lalai..tak berusaha....
aku pon taktau...sesuai ke tak cara aku ni...tapi kalau nak ikut kepala depa....satu kelas tak peduli untuk baca buku, dah lerr kat umah jangan harap nak membaca. berani potong jari...budak2 kelas aku tue...apa yang aku paksa baca dalam kelas...cuma itulah bacaan depa untuk hari tersebut. Kat umah jangan haraplahh!!!
Jalan singkat aku nak tolong depa....baik ikut kepala aku...biar aku rancang apa yang perlu depa buat!!!!!
Aku bukan apa...kesiankan anak bangsa. Tak reti membaca....bole kena 'jual' dek orang mentah2..
Kepada anak muridku 6F percayalah CIKGU SAYANGKAN HANGPA SEMUA!!!
Sebab itu Cikgu buat semua ni..........
Hangpa Jangan Marah Cikgu Noooo.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Owwhh...perkembangan Hazwan akan diupdate dari semasa.Sebenarnya bukan Hazwan sorang terlibat.....bole dikatakan separuh kelas tu aku tengah 'cuci'.........heheheh........

0 : KoMen: