Pages

Selasa, Ogos 17, 2010

Aku Dan Murid-muridku..

Boleh dikatakan aku guru muda walaupun umur dah tua, guru junior...
yang masih sedikit pengalaman hidup...

Tapi profesionku sebagai seorang guru, sekaligus guru kelas yang
setiap hari bertemu mata dengan anak murid, mengajarkan aku banyak hal......

1. Anak-anak murid mengajarkan aku untuk selalu menikmati hidup,
bagaimana berat pun beban hidup...seperti anak muridku,
ketawa tak pernah lekang dari bibir mereka walaupun ketika mendapat markah
merah paling corot.

2. Anak-anak murid juga mengajarkan aku erti sebuah "kasih sayang",
kerana meskipun hampir setiap hari aku beleter,
mereka tetap memberi kejutan pada aku ketika ulang tahun,
hari guru dan hadiah2 lain yang tak pernah aku duga...:)

3. Anak-anak muridku juga mengajarkan bahawa apa yang kita alami,
akan sangat berpengaruh pada mereka...

4. Anak2 muridku mengajarkan bahawa kita harus selalu BELAJAR dalam segala
hal,dan tidak perlu malu untuk TIDAK TAHU dan TIDAK BOLEH...

5. Dan yang terpenting.... anak2 muridku mengajarkan bahawa....
TIDAK PERLU MENJADI ORANG YANG SEMPURNA kerana....
memang tidak pernah ada YANG SEMPURNA....


Mungkin hingga saat ini, anak2 muridku hanya menganggapku guru mereka yang
mengajarkan mereka satu disiplin ilmu...
Tapi bagiku, anak2 muridku adalah guruku yang paling hebat
yang sudah mengajarkanku banyak hal dalam hidup....

Salam Ramadhan......


0 : KoMen: